Többet fordítunk kutatás-fejlesztésre, de egyre kevesebb a kutatóhely, és az ágazatban dolgozók létszáma is csökkent – derült ki a KSH adataiból. A GDP 1,39 százalékát fordítottuk tavaly K+F-re, ami csaknem 470 milliárd forintnak felelt meg. A GDP-arányos növekedés 2014-hez képest 0,02 százalék, de az összeg 6 százalékos emelkedése úgy jött össze, hogy a vállalkozások és az államháztartási szektor többet költött erre, ugyanakkor a felsőoktatási kutatóhelyeken csaknem 5 százalékkal csökkentek a kiadások.
A 2800 kutatóhelyen 56 ezren dolgoztak, ami 1,7 százalékos létszámcsökkenésnek felel meg. Nem túl jó jel, hogy a szektor részesedése így szűkül a foglalkoztatásban, ahogyan az sem, hogy a K+F-ráfordítások növekedése ellenére visszaestek a beruházások. A K+F-beruházások ciklikussága ismét érezhető volt, a 2013-ban tapasztalt, kiemelkedően magas növekedés után az elmúlt két évben a beruházások értéke csökkent: a csúcsnak számító 73 milliárdról 60 milliárd forint alá esett.
A legtöbb közgazdász szerint a munkaalapú társadalom helyett lassan át kellene térni a tudásalapú társadalomra, amelynek legfontosabb tényezője, hogy az állam többet fordítson ilyen jellegű kiadásokra, és növelje az oktatás kutatás-fejlesztéseit. Ez lehet ugyanis a felzárkózás kulcsa a fejlett országokhoz, ám a tavalyi K+F-adatok alapján úgy tűnik, a siker még várat magára.
A felsőoktatási szektor K+F-tevékenységében folyamatos a mérséklődés, és ez a kutatóhelyek, a létszámadatok és a K+F-ráfordítások vizsgálata során egyaránt megfigyelhető. Az egyetemek és főiskolák 2015-ben az előző évinél 4,7 százalékkal kevesebbet, összességében 56,7 milliárd forintot költöttek K+F-re, a nemzetgazdasági szintű ráfordításoknak pedig mintegy 12 százaléka jutott erre a tevékenységre. Tavaly a 66 felsőoktatási intézményben 1250 kutatóhely működött, 35-tel kevesebb, mint az előző évben. Ráadásul átlagosan kevesebb időt fordítottak kutatásra, kísérleti fejlesztésre, mint egy évvel korábban. A vállalkozásoktól és a külföldről származó pénzeszközök erőteljesen csökkentek, arányuk a felsőoktatás tudományos tevékenységének finanszírozásában az előző évhez képest kisebb lett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.