A 19. század grandiózus nacionalista munkáit jegyző, antiszemita, nőgyűlölő és a náci ideológiát, a fajelméletet megelőlegező német komponista Adolf Hitler kedvenc zeneszerzője volt.
Az árverésre bocsátott, kézzel írt levél 1869. április 25-én kelt, s azt a német zeneszerző Édouard Schure francia filozófushoz címezte.
Wagner azt írta benne, hogy a zsidók asszimilációja a francia társadalomban megakadályozza a „zsidó szellem modern kultúrára tett roncsoló befolyásának a felismerését”, és hozzátette, hogy a franciák „nagyon keveset” tudnak a zsidókról.
1850-ben Wagner álnéven egy hírhedt antiszemita pamfletet is publikált a Judaizmus a zenében címmel, amelyben a zsidókat gyalázta. Ezt 1869-ben újra kiadták, ekkor már Wagner neve alatt.
Meron Eren, a Kedem aukciósház alapítója és tulajdonosa azt mondta, hogy első alkalommal foglalkozik Wagnerhez köthető tárggyal. „Wagner forogna a sírjában, ha tudná, hogy egy szakállas zsidó húz hasznot a leveléből Jeruzsálemben” – mondta.
Az aukciósház vezetője elismerte, hogy problémát jelent számukra egy antiszemita levél áruba bocsátása Izraelben, de szerinte a dokumentum érdekelheti azokat a magángyűjtőket és múzeumokat, amelyek a holokauszt és a zsidógyűlölet témájára összpontosítanak.
A vásárló kilétét nem fedték fel. Eren szerint a levél egy izraeli gyűjtőtől származik, aki valószínűleg egy európai árverésen vásárolta azt 10 vagy 20 évvel ezelőtt.
Noha törvény nem tiltja, Izraelban nem adják elő Richard Wagner műveit, mert a zenekarok tartanak a tiltakozástól, amely a múltban már többször is kísérte a hasonló előadásokat.
Ugyanakkor olyanok is vannak Izraelben, akik megpróbálják megtörni a Wagnert körülvevő tabut, és népszerűsítik zenéjét, köztük Jonathan Livni ügyvéd, az Izraeli Wagner Társaság vezetője.
Szerinte az izraeliek kedvelik az olyan német termékeket, mint a Volkswagen és a Mercedes autók, Németországban készülnek az izraeli vonatok és a tengeralattjárók, de közben továbbra is bojkottálják Wagnert.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.