A koronavírus-járvány következtében a legtöbb iparágban visszaesett a fogyasztás, nem volt mit reklámozni, s ez visszafogta a cégek kommunikációs költéseit. Tavaly a globális reklámipar bevételei még 6,2 százalékkal, 586 milliárd dollárra növekedtek, onnantól kezdve viszont lefelé vezet az út: a GroupM prognózisa szerint
az ágazat idei forgalma 11,9 százalékkal eshet vissza, azaz kereken 70 milliárd dollárral.
A brit WPP-nek, a világ legnagyobb kommunikációs szolgáltatásokat kínáló csoportjának az árbevétele a második negyedévben több mint 15 százalékkal, 5,58 milliárd fontra esett vissza, üzemi szinten viszont hatalmas, 2,6 milliárd fontos veszteséget szenvedett el, amelyben a pandémiás hatások mellett az egyszeri tételek, leírások is jelentős részt tesznek ki. Mark Read, a WPP csoport vezérigazgatója szerint bevételüket tekintve még jól is jártak, legalábbis főbb versenytársaikkal összevetve, hiszen a többiek árbevétele még drasztikusabban esett: az Interpublic második negyedéves forgalma ötödével, 2,02 milliárd dollárra zuhant, a profitja üzemi szinten az ötödére, 40 millió dollárra zsugorodott. A lejtmenetre jellemző, hogy a több milliárdos bevételű csoportok közül a Havasé 18,3 százalékkal, a Dentsu Internationalé pedig 20 százalékkal esett vissza az áprilistól júniusig tartó időszakban. Ráadásul az év második fele a hirdetési piacon eleve nehezebb, a mostani helyzetben viszont a koronavírus-járvány második hulláma és a hozzá kapcsolódó lezárások még nagyobb kihívás elé állítják a piac résztvevőit – tette hozzá Mark Read.
A WPP csoport árbevételének a csökkenése egyébként földrajzilag is eltérő képet mutat: Észak-Amerikában 10,2 százalékkal, az Egyesült Királyságban 23,3 százalékkal, Nyugat-Európában 18,8 százalékkal, a világ többi részén pedig 14,8 százalékkal zsugorodtak az eladásai.
A válságra válaszul a WPP csoport 296 millió fontos költségcsökkentést hajtott végre: az utazási és a beszerzési kiadásokat 47 százalékkal visszavágta, emellett elbocsátotta csaknem ötezer dolgozóját, ezzel 5 százalékkal, 101 ezer főre csökkentve a cégnél foglalkoztatottak számát.
A leépítést elsősorban önkéntes alapon hajtották végre, egyben felvételi stopot is hirdettek.
A WPP tapasztalatai szerint a járvány csak felerősítette azt a tendenciát, amely a digitális hirdetések előretörésében, a hagyományos formák visszaszorulásában mutatkozik meg. A digitális költések már meg is haladták a hagyományosakat. A cégcsoport ügyfelei az e-kereskedelem és a digitális média felé fordultak, például Nagy-Britanniában az e-kereskedelemhez köthető hirdetések a WPP bevételeinek több mint 30 százalékát adták, bővülésük 54 százalékos volt az előző év azonos időszakával összevetve.
A Dentsu Aegis Network már megérezte a válság előszelét, ezért az évet költségcsökkentéssel nyitotta, s ennek pozitív hatása már megmutatkozott az első fél év számaiban.
A csoport árbevétele a második negyedévben 17 százalékkal 1,94 milliárd dollárra esett vissza, üzemi nyeresége pedig 54 százalékkal 38 millió dollárra mérséklődött.
A második fél évben a csoport bevételeinek csökkenése várhatóan lenullázza az eddigi költségmegtakarítások pozitív hozadékát. Ezért a cégcsoport további, nem részletezett költségcsökkentéseket tervez, és a bevételek lassú visszatérésével számol, de csak a jövő évtől. A Dentsu Aegis Network átalakításokat is végrehajtott a cégcsoportban, hogy hatékonyabban tudjon működni. Októbertől a csoport tagjai egy közös márkanév, a Dentsu International égisze alatt folytatják együttműködésüket. A Japánon kívüli tagvállalatai integrálása után a csoportnál már több mint 66 ezren dolgoznak majd 145 országban.
A Publicis csoport árbevétele az első fél évben 8 százalékkal, 4,77 milliárd euróra csökkent. Ebből az észak-amerikai részesedés 3,01 milliárd dollár volt, ami 3,6 százalékos mínusz a bázishoz képest. Az európai árbevétel még jobban, 16 százalékkal, 1,09 milliárd euróra zuhant. A francia marketingkommunikációs cég a gyors alkalmazkodási képességének, a költségcsökkentő intézkedéseknek és az országspecifikus modelljének köszönhetően 4 százalékkal magasabb, 923 millió eurós EBITDA-t mutatott ki az első fél év végén. A Publicis áprilisban egy 540 millió eurós költségcsökkentési programot hirdetett, emellett a részvényesek osztalékát a felére csökkentette, és a kifizetést későbbre halasztotta. A menedzsment fizetését is visszanyesték: a vezérigazgató alapbére 30 százalékkal, az igazgatósági tagoké 20 százalékkal csökkent. A legfrissebb hírek szerint a holding már az irodáinak fokozatos újranyitását tervezi, bár a járvány terjedése még közbeszólhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.