BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bővül a hazai streamingpiac, egyre több a néznivaló

A nyári iskolaszünet kezdetére időzítette a Disney+ videótartalom (streaming)-szolgáltató a magyarországi indulását. Nem lesz könnyű növelni a felhasználók számát.

Elnyűhetetlen sztori, hogy a streaming--szolgáltatás egy egyszerű online videotéka létrehozásával indult, amelynek az volt a célja, hogy az egykoron újnak számító DVD-technológiával filmeket küldjenek a megrendelőknek. (Ez volt a Netflix elődje.) Majd a 2000-es évek elején a lakosság számára is hozzáférhető széles sávú internet meghozta a videófilm-tartalom megosztásának és belátható időn belüli letöltésének a lehetőségét.

A cég videotékából egy webes felületen elérhető videótár lett, megteremtve egy teljesen új szolgáltatási iparágat.Ez mára hatalmas biznisz lett. Több száz millió előfizető fér hozzá online filmekhez, sorozatokhoz, sőt ma már a szolgáltatók önálló stúdióval felvértezve saját maguk is fejlesztenek tartalmakat.

A hazai streamingpiac messze nem a legerősebb.

A magyar fogyasztó rendkívül árérzékeny, ezért az ingyenesen hozzáférhető tartalmakat (YouTube, RTL Most!) keresi, de van nagyjából 1,3-1,5 millió előfizető, aki megvásárolta valamely nagy szereplő szolgáltatását.

Még tavalyi adatok szerint itthon a Netflix számít a legnagyobbnak, nagyjából 37-38 százalékos piaci részesedéssel. A második az Amazonhoz köthető Prime Video 29-30 százalékkal. A múlt esztendőben a harmadik helyre csúszott, nálunk igazi nagyágyúnak számított HBO Go az idén már ismét begyújtotta a rakétáit HBO Max néven, de a piaci adatok szerint az első negyedévben még nem sikerült visszaszereznie a második helyet. A tavalyi részesedése kezdetben 25 százalék körüli volt, majd ahogy közeledett a márkaváltás, úgy olvadt ez a hányad is. Két komolyabb szereplő van még Magyarországon. Az egyik a Vodafone TV, melynek korábbi neve Horizon Go volt, a másik pedig az Apple TV. Mindkettőnek 7-9 százalék körüli a tortaszelete, a maradékon a nagyon kicsik osztoznak.

Disney+'s "Sneakerella" Premiere
Fotó: Arturo Holmes

Ebbe a bokáig érő langyos vízbe érkezik június 14-én a világ legnagyobb szórakoztatóipari cégének a szolgáltatása, a Disney+, amely az elmúlt időszakban a legdinamikusabb bővülést mutatta a világpiacon.

A várt ötmillió helyett több mint hétmillió fővel növelte előfizetőinek a számát az utóbbi hónapokban, és már bőven 130 millió felett jár.

Nem csak nálunk zavarhatja fel a vizet a szolgáltató megjelenése, szemmel láthatóan nemzetközi szinten is fejtörést okozott a mogul beindulása. A Netflix például jelentős előfizetőszám-csökkenést szenvedett el. A dolog érdekessége nem az, hogy a Disney+ ennyire erős, hanem az, hogy már a gazdagabb országokban sem akarnak a fogyasztók nyakló nélkül, hármasával, négyesével előfizetni a streamingszolgáltatásokra, pedig hazánkkal szemben az Egyesült Államokban vagy Nyugat-Európában jellemzően több előfizetése volt a felhasználóknak. (Érdemes megjegyezni, hogy világszinten csaknem két tucat említésre méltó szolgáltató működik.)

Többet már nem bír el a vásárlók pénztárcája, ami azt is jelenti, hogy a piac elindult a kannibalizáció irányába, és középtávon arra lehet számítani, hogy a fogyasztók éven belül is váltogatni fogják az előfizetéseiket, annak tükrében, hogy melyik szolgáltató kínál számukra olyan tartalmat, amelyet mindenképpen szeretnének elérni. Úgyhogy cserébe lemondanak egy másikat.

Éves szinten 100-150 dolláros díjakról beszélünk – persze sokszor vannak akciók, amikor ennél jelentősen olcsóbban is megvásárolható a szolgáltatás.

Itthon például a Disney+ első körben tízhavi díjért kínálja egyéves előfizetését, de most, a bevezető időszakban nyolchavi megrendelésért (ez kevesebb mint 20 ezer forintot jelent) odaad tizenkét hónapot. Az is jól látszik ebből, hogy valahol 20 és 25 ezer forint között van nálunk a szolgáltatás árának lélektani határa. Ennél többet csak nagyon extra helyzetben lehet elkérni. Nem mellesleg a játékkonzolokhoz kapcsolt online előfizetések (ezekben havi egy-két ingyenes játék letöltése és öt-hat kedvezményes árú termék megvétele szerepel, továbbá ezekkel lehet hozzáférni a játékstreamekhez) is nagyjából ennyibe kerülnek. Az sem véletlen, hogy a zenei tartalmakat kínáló zenemegosztók szinte forintra ugyanennyiért nyújtják a családi csomagjaikat.

A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.