BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Példát mutatnak a világnak a magyar kávéfogyasztók

A nemzetközi átlaghoz képest kétszer nagyobb arányban hasznosítanak újra kávékapszulákat Magyarországon – erről is beszélt a Világgazdaságnak adott interjúban Flesch Gábor, a Nespresso hazai vezetője. A szakember szerint nem a kapszulás kávét vonják meg maguktól a fogyasztók a magas infláció idején, a prémium márka számai pedig azt mutatják, hogy a koronavírus-járvány utóhatása is a végéhez ért.

A Szentkirályi tulajdonosának, Balogh Leventének az egyik tételmondata, hogy a válságokat legkönnyebben az erős brandek élik túl. Egyetért?

Igen, de hozzátenném ehhez a gondolathoz, hogy a Nespresso egy prémium márka, és láttuk a múltban is: a luxus és szuperprémium brandek némileg könnyebben vészelik át a kríziseket – ez valószínűleg annak tudható be, hogy a vevőkör jobb kereseti körülmények között él. De a mi helyzetünkben természetesen az is fontos tényező, hogy a világ egyik legnagyobb élelmiszeripari cége, a Nestlé áll mögöttünk.

20230822 BudapestFlesch Gábor  a Nespresso magyarországi üzleti vezetője.Fotó: Kallus György LUS Világgazdaság VG
Flesch Gábor: a tökéletes kávéhoz több feltétel is szükséges, a Nespresso ezeket gyárilag szabályozta.
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A magas infláció hatására a kiskereskedelemben elindultak a vásárlók a saját márkás, olcsóbb termékek felé, a prémium szegmensben viszont nem történt ilyen változás. A Nespressónál mit tapasztaltak?

Ugyanezt – a vásárlás gyakoriságában nem látunk változást. Nem mondom, hogy nem éreztük meg az elmúlt időszak válságát, de fontos tudatosítanunk azt a tényt, hogy nálunk típustól függően 170–260 forint egy kapszula, és érthető, hogy az emberek nem ezt húzzák ki a bevásárlólistájukról, először nem a kávézás élményét vonják meg maguktól.

Már nem csak az infláció növeli az árbevételt

A világjárványnak olyannyira vége, hogy az emberek már beszélni sem nagyon akarnak róla, viszont a kávépiacon hatalmas felfordulást okozott a Covid – hol tartanak most?

Unikális helyzetbe kerültünk a koronavírus megjelenésekor, hiszen a teljes kávéfogyasztás eltolódott a háztartások irányába. Ez a gyártók szempontjából azt eredményezte, hogy regisztráltak egy nagy felfutást, majd amikor 2022-ben visszaállt az élet a régi kerékvágásba, az a számokon is meglátszott. Nemrég jelentettük be az első hathavi globális eredményünket: az árbevételünk az előző évhez képest 4,5 százalékkal nőtt – ez a szám tavaly 3,5 százalék volt. Úgy látom, hogy kezdünk visszatérni a Covid előtti időkhöz, és remélhetőleg mostantól egy szerényebb, de felfutó ágát látjuk majd az eladásoknak.

Sikeresnek ítélik meg az eredményeket?

Abszolút! A 4,5 százalékból 0,8 százalék a volumennövekedésből fakad, a többi az áremelés hatása. Ugyanez az arány tavaly év végén mínusz 1,6 százalék volt, tehát a számokon az látszik, hogy bekövetkezett a fordulat, a Covid utóhatása a végéhez közeledik.

Hogyan teljesített a magyar piac?

Helyi számokat nem közölhetünk, de azt elmondhatom, hogy a trendek nagyon hasonlóak. Különbséget leginkább az infláció mértéke okoz, amely Közép-Kelet-Európában és Magyarországon magasabb volt, így az árbevételre gyakorolt hatása is jelentősebb, mint a nyugati országokban.

Helyi számok nélkül: mennyire erős a magyar piac?

Ahogyan a márkánk nevében is szerepel, a Nespresso egy eszpresszókultúrára épülő brand, és bár változnak a trendek, Magyarországon éppen ezen előzmények miatt a Nespresso is nagyon sikeres. A nyugat-európai piacon az egyenként csomagolt, adagolt kávékategória a teljes kávézás 10-15 százalékát teszi ki, a Nielsen adatai alapján Magyarországon is 10 százalék körül áll, miközben akadnak olyan piacok, amelyeken ez az arány nem éri el a 3 százalékot.

Ebből következően tehát kijelenthető, hogy a magyar Nespresso-penetráció is az érettebbek közé tartozik.

Új generáció: ízesített kávé igen, koffeinmentes alig

Az online-offline arányban hol tartanak a Covid utáni visszarendeződés óta?

A koronavírusnak volt egy kedvező hatása az online kereskedelemre nézve, olyanok is elkezdték előnyben részesíteni, akik ezt korábban sohasem tették meg. Rájöttek a vásárlók, hogy ez egy egyszerű, hatékony, kényelmes megoldás. Aztán a járványügyi szabályok enyhítésével sokan visszatértek a megszokott személyes vásárláshoz, ám azt látjuk, hogy az online értékesítés volumene ismét növekedésnek indult. Érzésem szerint a társadalom egyre nagyobb része nyitott az online rendelésre, és a kínálati oldal is jelentősen bővült Magyarországon.

Ha már trendek: a söriparban például egyre népszerűbbek az ízesített termékek, mi a helyzet a kávé esetében?

Világszerte nyomon követhető, hogy amint az új generáció elkezd kávét fogyasztani, az egyre nagyobb hatást gyakorol a trendekre. Konkrétumokra lefordítva, mi azt látjuk, hogy nő a tejes- vagy ízesítettkávé-fogyasztók száma. A Nespressónál mindig is arra törekedtünk, hogy meglovagoljuk ezeket a trendeket: az ízesített kapszulák mellett a Vertuo rendszerben már vannak úgynevezett funkcionális kávéink is, amelyekben a kávét valamilyen más összetevővel kombináljuk. Van olyan kávénk például, amely ginzenget vagy extra koffeint tartalmaz, mert azt látjuk, hogy erre van igény.

20230822 BudapestFlesch Gábor  a Nespresso magyarországi üzleti vezetője.Fotó: Kallus György LUS Világgazdaság VG
A Nespresso első embere nyolc év után tért haza Magyarországra.
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A koffeinmentes termékekre is van?

Bár mi is tartunk több ilyen típust, az eladott kapszuláknak csupán kis része koffeinmentes, és nem is nőtt ez a szám az évek során.

Az eladott kapszulák több mint 50 százaléka nem a szemétben végzi

Szintén fontos trend a fenntarthatóság, pláne a kávékapszulák tekintetében. Ezzel kapcsolatban ismét Balogh Leventét idézném, aki azt mondta, az újrahasznosításban a fogyasztónak is van felelőssége, hiszen a lehetőség adott.

Ez igaz, de a fogyasztót segíteni is kell. Sok kérdést kapunk például azzal kapcsolatban, hogy miért van szükség a kapszulára. A válasz egyszerű: a célunk az, hogy a vásárlóink a legmagasabb minőségben vigyék haza a kávét, és a laikus is képes legyen egyetlen gomb megnyomásával tökéletesen elkészíteni azt. Ehhez több dolog szükséges: a kiváló minőségű és friss kávé, a megfelelő őrlés, a mennyiség és maga a gép is rendkívül fontos. Ezért volt innovatív a Nespressótól, hogy ezt a négy feltételt gyárilag szabályozta. Az alumínium kapszula azért kell, mert a kávé legnagyobb ellensége az oxigén és a fény, az alumínium viszont az a fém, ami hermetikusan el tudja zárni a frissen őrölt kávét ezektől a hatásoktól – ráadásul 100 százalékban újrahasznosítható.

És hogyan teljesít ebben a magyar fogyasztó?

Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy ma az itthon eladott kapszulák több mint 50 százalékát újrahasznosítjuk – nemzetközi viszonylatban ez az átlag 28 százalék.

A világviszonylatban is jelentős eredmény mögött többéves kommunikáció és edukáció áll, a magyar csapat 2009-ben kezdte el kiépíteni a saját kapszulabegyűjtő rendszerét és az újrahasznosításhoz szükséges megfelelő partnerhálózatot – a fogyasztók együttműködése mellett ez is elengedhetetlen a fenntarthatósághoz.

Egyre több tanulmány születik arról, hogy akár már ebben az évszázadban eltűnhet a kávé a Földről. Mekkora a veszély?

Nagy, és iparágilag kell összefognunk ahhoz, hogy ezt orvosolni tudjuk. A Nespresso húsz évvel ezelőtt létrehozta a AAA Sustainable Quality fenntarthatósági programot amelynek lényege, hogy a kávétermelőkkel hosszú távú, szoros partnerkapcsolatban dolgozunk együtt a fenntartható kávétermesztés érdekében. A minőségi kávékért a világpiaci árnál 30-40 százalékkal, a hasonló, specialty kávék piaci áránál pedig 10-15 százalékkal fizetünk többet, ezzel azt érjük el, hogy a farmerek tudnak tervezni, fenntarthatóbban termelni, a kávéval foglalkozó közösség fejlődik, gazdagodik. Jelenleg több mint 140 ezer farmerrel állunk kapcsolatban, és több száz agronómussal segítjük a munkájukat.

A „love brand” nem küzd munkaerőhiánnyal

A karácsonyi forralt borok és díszek már megjelentek a boltokban – a kapszula vagy a kávégép a sláger az ünnepek előtt?

Azt már tudjuk, hogy aki karácsonyi ajándékként értékesebb tárgyban gondolkozik, a kávéfőzőgépet jó ötletnek tartja. Ez meg is látszik a gépek értékesítésének év végi számain. Emellett mi évek óta limitált szériás, különleges ízvilágú kapszulákat is piacra dobunk az ünnep idején, tavaly például a málna íz aratott sikert. Egyébként a gépek esetében is fontos cél a fenntarthatóság, például Vertuo kávégépeink 50 százalékban újrahasznosított anyagokból készülnek.

Végül rátérve a magyarországi cégre: a szinte teljes hazai foglalkoztatottság mellett hogyan lehet megszerezni és megtartani a munkavállalókat?

Természetes, hogy a bérezésre és a juttatásokra minden felelős vezetőnek figyelnie kell, de tudjuk, hogy ez önmagában nem elég. A 160 fős létszámból 110-en a boutique-jainkban dolgoznak, többnyire pályakezdők, mi pedig rengeteg energiát fektetünk abba, hogy tanítsuk, képezzük őket. Van egy természetes fluktuáció, olykor a diploma megszerzését követően döntenek úgy, hogy továbblépnek, de nem küzdünk munkaerőhiánnyal. A Nespresso világmárka, egy igazi „love brand”, és nemzetközi karrierlehetőséget is kínál. Erre én magam is jó példa vagyok, hiszen nyolc év után tértem haza, hogy a külföldön megszerzett tapasztalataimat itthon kamatoztathassam.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.