Mekkora forgalommal bír jelenleg a debreceni repülőtér?
Idén várhatóan az utasforgalom a tavalyi évvel azonosan alakul, tehát valamivel több, mint 300 ezer fővel számolhatunk. Több légitársaságnál bővült a heti járatszám, azonban a Wizz Air kapacitáscsökkenése ezt ellensúlyozza. Rövidtávon az utasforgalom várhatóan csökkenni fog, de határozott terv, hogy ezt minél hamarabb ismét növekedő pályára állítsuk. A következő időszakban, a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával – még intenzívebb stratégiát kialakítva – az a célunk, hogy a járatokat és az utaslétszámot minél hamarabb visszaállítsuk a pandémia előtti szintre. Ennek részeként dolgozunk azon, hogy a régió lakossága és az itt található vállalatok által keresett járatokat ismét visszaépítsük a repülőtér kínálatába.
A cargo, tehát a teherszállítás terén mérföldkő, hogy november 19-én megérkezett az első járat Kínából: egy Boeing 757-es típusú légi jármű 30 tonna e-kereskedelmi áruval. A járat a tervek szerint jövő héttől menetrend szerint hetente négy alkalommal közlekedik majd a két célállomás között. A következő években ebben az ágazatban jelentős bővülésre számítunk a globális, valamint helyi szinten mutatkozó igényeket tekintve.
A személyszállítás terén azonban ez egy hosszabb folyamat, mert a légitársaságok egy-két évvel előre tervezik az új útvonalakat. Bízunk benne, hogy a Debrecenből korábban elérhető, sikeres járatokat hamarosan új légitársaságok együttműködésével köszönthetjük, valamint dolgozunk azon is, hogy más piacra történő nyitás is számításba kerüljön.
Milyen fejlesztések szükségesek ehhez a debreceni repülőtéren?
A cargo forgalomhoz a szükséges infrastrukturális fejlesztések megtörténtek, az operációhoz az összes szükséges engedélyt megszerezte a repülőtér. Így minden adott, hogy a Debrecen Nemzetközi Repülőtér egy meghatározó pont legyen a légi teherszállítás térképén.
Az utasforgalom erősítése érdekében megvalósult a meglévő terminálépület bővítése, amely által lehetővé vált egy időben akár négy induló légijárat kiszolgálása is. Ez középtávon biztosítja az infrastrukturális feltételeit az utasforgalom 2019-es szintre történő visszaállításának, ami éves szinten meghaladta a 600 ezer főt.
Milyen állapotban van a reptér? Némiképp meglepő volt a nyári futópálya-hiba.
A futópálya és a kapcsolódó légiforgalmi infrastruktúra – több mint 30 éves katonai és civil szolgálati ideje alatti folyamatos karbantartás ellenére – már
közeledik a tervezett élettartama végéhez.
Épp ezért kiemelten fontos feladat a futópálya és a kapcsolódó légiforgalmi infrastruktúra felújításának mielőbbi elindítása. Ugyanakkor fontos leszögezni, hogy a jelenlegi burkolt felületek ellenőrzése és a feltárt hibák kijavítása folyamatos, továbbá megelőző intézkedések is megvalósultak a nyári futópálya-meghibásodás nyomán annak érdekében, hogy újból ne fordulhasson elő hasonló eset.
Az elmúlt hat évben továbbá az infrastruktúrához tartozó kiszolgáló eszközök a legtöbb repülőtéren működő szervezeti egységnél megújultak vagy bővültek. Követve a zöldenergia felhasználást szorgalmazó fenntarthatósági (ESG – környezeti, társadalmi és irányítási) trendeket, több földi kiszolgáló eszköz esetén álltunk át tisztán elektromos működésűre, valamint jelentős utasbiztonsági eszközfejlesztések is megvalósultak. Még 2019-ben a földi kiszolgáló infrastruktúra fejlesztése érdekében
Cél, hogy Debrecenben működjön majd a régió legnagyobb repülőtere?
A Nemzetgazdásági Minisztérium és Debrecen város is határozott célként tekint arra, hogy
a légi kikötő már középtávon a régió vezető repülőterévé váljon mind utas, mind áruszállítás tekintetében.
Erre a kedvező közúti- és vasúti kapcsolatai, elhelyezkedése és a jelenleg zajló fejlesztései révén minden lehetőség adott. A Debrecenben megjelenő vállalatok fontos stratégiai pillérként tekintettek a repülőtérre, amikor újabb befektetési központként ezt a várost választották.
A vállalatok nem csak cargo, hanem a személyszállítás vonatkozásában is jelentős kapacitás-növekedést generáltak az elmúlt egy évben. Emellett az utasok demográfiai adatait tekintve jól látható, hogy a Debrecen Nemzetközi Repülőtér fejlődése nem csak a Magyarországon, hanem a határon túl élők számára is kiemelten fontos a régióban.
A szaporodó debreceni ipari projektek, így például a BMW új gyára, hogyan hatnak a repülőtérre?
A BMW kiemelten fontos partnere a repülőtérnek, rendszeresen egyeztetünk az autógyártóval a mobilitást érintő igényeivel kapcsolatban. Németországba jelenleg is rendkívül nagy utasforgalmat generál a vállalat és az előzetes számítások alapján jövőre ez tovább növekszik.
Most hány desztináció repülhető Debrecenből és hogyan alakulhat a kínálat?
A 2024 nyári szezon végéig (október 27.) tizenegy úti cél volt elérhető Debrecenből, ami a jelenlegi téli szezonra két közkedvelt európai fővárosra (London, München) csökken. Az a szándékunk, hogy a nyári és a téli kínálat is egyaránt bővüljön, illetve csökkenjen a kínálat szezonalitásból fakadó változása. Ahogy a turizmusban, a debreceni reptér esetében is el akarjuk érni, hogy minél hosszabb legyen a főszezon.
Pénzügyi szempontból, hogyan teljesít a repülőtér?
A repülőtér eredményességét nyilvánvaló okokból az utasforgalom nagymértékben befolyásolja. Az elmúlt időszakban történt járatkiesések ugyan a bevétel csökkenését eredményezik, azonban a repülőtér tulajdonosai és menedzsmentje elkötelezett a járatfejlesztés és a teheráruforgalom növelése mellett. Ennek okán a jövőben a repülőtér pénzügyi eredményének javulásában bízunk.
Debrecen térségében tapasztalható lakossági ellenérzés a repülőgépforgalom miatt?
Minimális szinten (évi legfeljebb tíz eset) jelen vannak negatív visszhangok a repülőtér okozta zajterhelés kapcsán. Azonban a környéken lakók érdekében zajmonitor alkalmazásával folyamatosan mérjük a repülőtér környéki zajterhelést, valamint folyamatosan törekszünk arra, hogy a környéken élők zajterhelését minimalizáljuk. Ennek érdekében a futópálya lakott területek felőli végén jelenleg is eltolt küszöböt alkalmazunk, amelyet a tervezett futópálya-fejlesztés keretében tovább kívánunk növelni, hogy még kevesebb negatív hatás érje a környékbeli lakosságot.
Szeptember 20-tól nevezték ki a repülőtér élére. Milyen változtatásokat tervez?
Ugyan kinevezésem óta csupán körülbelül két hónap telt el, azonban elmondhatom, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium általi elvárásoknak megfelelően egy fejlesztési koncepció kidolgozását végezzük, amely által a Debrecen Nemzetközi Repülőtér a térség meghatározó repülőtere és logisztikai csomópontjává válhat. Az előremutató infrastruktúra korszerűsítése mellett olyan fejlesztések véghezvitelét tervezzük, amelyek által a pandémia előtti forgalmat elérve, majd azt meghaladva minél több utast tudunk kiszolgálni, minél több úticél kínálata mellett.
Úgy hiszem, korábbi légi közlekedési tapasztalataimra építve egy prosperáló, áru- és személyszállítási forgalmat fellendítő repülőteret hozhatunk létre a régió lakosai és vállalatai számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.