BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Új repülőtér-óriás születik Magyarországon: a régió legnagyobbja lesz

Kiemelten fontos a futópálya és a kapcsolódó légiforgalmi infrastruktúra felújításának mielőbbi elindítása – erről is beszélt a Világgazdaságnak adott interjújában Györke Ernő. A Debrecen Nemzetközi Repülőtér üzemeltetőjének, a Debrecen International Airport Kft. ügyvezetője elárulta, mire készülnek a debreceni repülőtéren.

Mekkora forgalommal bír jelenleg a debreceni repülőtér?

Idén várhatóan az utasforgalom a tavalyi évvel azonosan alakul, tehát valamivel több, mint 300 ezer fővel számolhatunk. Több légitársaságnál bővült a heti járatszám, azonban a Wizz Air kapacitáscsökkenése ezt ellensúlyozza. Rövidtávon az utasforgalom várhatóan csökkenni fog, de határozott terv, hogy ezt minél hamarabb ismét növekedő pályára állítsuk. A következő időszakban, a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával – még intenzívebb stratégiát kialakítva – az a célunk, hogy a járatokat és az utaslétszámot minél hamarabb visszaállítsuk a pandémia előtti szintre. Ennek részeként dolgozunk azon, hogy a régió lakossága és az itt található vállalatok által keresett járatokat ismét visszaépítsük a repülőtér kínálatába.

Debrecen Nemzetközi Repülőtér
Új repülőtéróriás születik Magyarországon: a régió legnagyobbja lesz a Debrecen Nemzetközi Repülőtér / Fotó: Czeglédi Zsolt

A cargo, tehát a teherszállítás terén mérföldkő, hogy november 19-én megérkezett az első járat Kínából: egy Boeing 757-es típusú légi jármű 30 tonna e-kereskedelmi áruval. A járat a tervek szerint jövő héttől menetrend szerint hetente négy alkalommal közlekedik majd a két célállomás között. A következő években ebben az ágazatban jelentős bővülésre számítunk a globális, valamint helyi szinten mutatkozó igényeket tekintve.

A személyszállítás terén azonban ez egy hosszabb folyamat, mert a légitársaságok egy-két évvel előre tervezik az új útvonalakat. Bízunk benne, hogy a Debrecenből korábban elérhető, sikeres járatokat hamarosan új légitársaságok együttműködésével köszönthetjük, valamint dolgozunk azon is, hogy más piacra történő nyitás is számításba kerüljön. 

Milyen fejlesztések szükségesek ehhez a debreceni repülőtéren?

A cargo forgalomhoz a szükséges infrastrukturális fejlesztések megtörténtek, az operációhoz az összes szükséges engedélyt megszerezte a repülőtér. Így minden adott, hogy a Debrecen Nemzetközi Repülőtér egy meghatározó pont legyen a légi teherszállítás térképén.

Az utasforgalom erősítése érdekében megvalósult a meglévő terminálépület bővítése, amely által lehetővé vált egy időben akár négy induló légijárat kiszolgálása is. Ez középtávon biztosítja az infrastrukturális feltételeit az utasforgalom 2019-es szintre történő visszaállításának, ami éves szinten meghaladta a 600 ezer főt.

Milyen állapotban van a reptér? Némiképp meglepő volt a nyári futópálya-hiba.

A futópálya és a kapcsolódó légiforgalmi infrastruktúra – több mint 30 éves katonai és civil szolgálati ideje alatti folyamatos karbantartás ellenére – már 

közeledik a tervezett élettartama végéhez.

Épp ezért kiemelten fontos feladat a futópálya és a kapcsolódó légiforgalmi infrastruktúra felújításának mielőbbi elindítása. Ugyanakkor fontos leszögezni, hogy a jelenlegi burkolt felületek ellenőrzése és a feltárt hibák kijavítása folyamatos, továbbá megelőző intézkedések is megvalósultak a nyári futópálya-meghibásodás nyomán annak érdekében, hogy újból ne fordulhasson elő hasonló eset.

Az elmúlt hat évben továbbá az infrastruktúrához tartozó kiszolgáló eszközök a legtöbb repülőtéren működő szervezeti egységnél megújultak vagy bővültek. Követve a zöldenergia felhasználást szorgalmazó fenntarthatósági (ESG – környezeti, társadalmi és irányítási) trendeket, több földi kiszolgáló eszköz esetén álltunk át tisztán elektromos működésűre, valamint jelentős utasbiztonsági eszközfejlesztések is megvalósultak. Még 2019-ben a földi kiszolgáló infrastruktúra fejlesztése érdekében

  • hét utaslépcső,
  • egy fedélzeti ellátmány mozgatását biztosító eszköz,
  • négy földi áramforrást biztosító eszköz
  • és új poggyászszállító szalag beszerzése teljesült.
  • Valamint teljeskörűen lecserélésre került a repülőteret nyolc kilométer hosszan határoló védelmi kerítés, amely fejlesztés a 2020-as évben kezdődött és a 2021-es évben ért véget.
  • Aztán 2022-ben a terminálépület utasbiztonsági ellenőrzési pontján megtörtént a telepítése egy modern biztonsági szkennernek, amely jelentősen gyorsabbá és kényelmesebbé tette az induló utasok biztonsági átvizsgálását.
  • Tavaly év végén pedig kettő új utasbiztonsági eszközt szerzett be a repülőtér. Ennek központi eleme a meglévő két utasbiztonsági ellenőrző csatorna fejlesztése, amelynek keretében új röntgenberendezések érkeznek. Ezek megfelelnek a nemzetközi iparági legjobb gyakorlatoknak.
  • Illetve a kézipoggyászok ki- és visszapakolására szolgáló görgősorok cseréje is befejeződött modern, letisztult, automatizált görgősorokra.

Cél, hogy Debrecenben működjön majd a régió legnagyobb repülőtere?

A Nemzetgazdásági Minisztérium és Debrecen város is határozott célként tekint arra, hogy

a légi kikötő már középtávon a régió vezető repülőterévé váljon mind utas, mind áruszállítás tekintetében.

Erre a kedvező közúti- és vasúti kapcsolatai, elhelyezkedése és a jelenleg zajló fejlesztései révén minden lehetőség adott. A Debrecenben megjelenő vállalatok fontos stratégiai pillérként tekintettek a repülőtérre, amikor újabb befektetési központként ezt a várost választották.

A vállalatok nem csak cargo, hanem a személyszállítás vonatkozásában is jelentős kapacitás-növekedést generáltak az elmúlt egy évben. Emellett az utasok demográfiai adatait tekintve jól látható, hogy a Debrecen Nemzetközi Repülőtér fejlődése nem csak a Magyarországon, hanem a határon túl élők számára is kiemelten fontos a régióban. 

A szaporodó debreceni ipari projektek, így például a BMW új gyára, hogyan hatnak a repülőtérre?

A BMW kiemelten fontos partnere a repülőtérnek, rendszeresen egyeztetünk az autógyártóval a mobilitást érintő igényeivel kapcsolatban. Németországba jelenleg is rendkívül nagy utasforgalmat generál a vállalat és az előzetes számítások alapján jövőre ez tovább növekszik.

Most hány desztináció repülhető Debrecenből és hogyan alakulhat a kínálat?

A 2024 nyári szezon végéig (október 27.) tizenegy úti cél volt elérhető Debrecenből, ami a jelenlegi téli szezonra két közkedvelt európai fővárosra (London, München) csökken. Az a szándékunk, hogy a nyári és a téli kínálat is egyaránt bővüljön, illetve csökkenjen a kínálat szezonalitásból fakadó változása. Ahogy a turizmusban, a debreceni reptér esetében is el akarjuk érni, hogy minél hosszabb legyen a főszezon.

Pénzügyi szempontból, hogyan teljesít a repülőtér?

A repülőtér eredményességét nyilvánvaló okokból az utasforgalom nagymértékben befolyásolja. Az elmúlt időszakban történt járatkiesések ugyan a bevétel csökkenését eredményezik, azonban a repülőtér tulajdonosai és menedzsmentje elkötelezett a járatfejlesztés és a teheráruforgalom növelése mellett. Ennek okán a jövőben a repülőtér pénzügyi eredményének javulásában bízunk. 

Debrecen térségében tapasztalható lakossági ellenérzés a repülőgépforgalom miatt?

Minimális szinten (évi legfeljebb tíz eset) jelen vannak negatív visszhangok a repülőtér okozta zajterhelés kapcsán. Azonban a környéken lakók érdekében zajmonitor alkalmazásával folyamatosan mérjük a repülőtér környéki zajterhelést, valamint folyamatosan törekszünk arra, hogy a környéken élők zajterhelését minimalizáljuk. Ennek érdekében a futópálya lakott területek felőli végén jelenleg is eltolt küszöböt alkalmazunk, amelyet a tervezett futópálya-fejlesztés keretében tovább kívánunk növelni, hogy még kevesebb negatív hatás érje a környékbeli lakosságot. 

Szeptember 20-tól nevezték ki a repülőtér élére. Milyen változtatásokat tervez?

Ugyan kinevezésem óta csupán körülbelül két hónap telt el, azonban elmondhatom, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium általi elvárásoknak megfelelően egy fejlesztési koncepció kidolgozását végezzük, amely által a Debrecen Nemzetközi Repülőtér a térség meghatározó repülőtere és logisztikai csomópontjává válhat. Az előremutató infrastruktúra korszerűsítése mellett olyan fejlesztések véghezvitelét tervezzük, amelyek által a pandémia előtti forgalmat elérve, majd azt meghaladva minél több utast tudunk kiszolgálni, minél több úticél kínálata mellett.

Úgy hiszem, korábbi légi közlekedési tapasztalataimra építve egy prosperáló, áru- és személyszállítási forgalmat fellendítő repülőteret hozhatunk létre a régió lakosai és vállalatai számára.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.