BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mercedes-évforduló : 180 éve született Carl Benz

Száznyolcvan esztendeje, 1864. november 25-én született a modern gépkocsitechnika úttörője. Carl Benz még megérte, hogy a Benz és Társa Gázmotorgyár 1926-ban egyesült legfőbb riválisával, a Daimler motorgyárral, így jött létre a Daimler-Benz AG, amely Mercedes-Benz autóiról lett híres.

Törvénytelen gyermekként látta meg a napvilágot 1864. november 25-én a ma már Karlsruhéhoz tartozó Mühlburgban egy szolgálólány és egy mozdonyvezető fiaként. Apját kétévesen elvesztette, anyja ezután egyedül nevelte. Szegénységük miatt csak a gépipari politechnikumot tudta elvégezni, a gépgyártási ismeretek mellett mechanikát, hidraulikát és hőtant is tanult. Előbb lakatosként dogozott egy gépgyárban, idővel művezető lett.

Car Logos In Krakow Mercedes
A Mercedes-Benz egyik  névadója 180 éve született / Fotó: NurPhoto via AFP

Carl Benz első vállalkozását nem kísérte szerencse

Első önálló vállalkozását, egy öntődét 1872-ben alapította, később gépalkatrészek készítésével is foglalkozott, de próbálkozásait nem kísérte szerencse. 1871-ben találkozott az akkor 22 éves Bertha Ringerrel, akit a következő évben feleségül vett, a lány hozományát férje vállalkozásába fektette. Benz ekkor már motorok fejlesztésével foglalkozott, kezdetben egy lóerős, kétütemű motorokat épített gázszivattyúkhoz. Majd 1877 és 1879 között kifejlesztette kétütemű motorját, amely a skót Dugald Clerk szabadalmán alapult, de jelentős változtatásokkal: Clerk a benzingőz-levegő keveréket az üzemanyag-szivattyúban hozta létre, Benz viszont külön szivattyút használt a benzingőzhöz és a levegőhöz, a keverék csak a dugattyúban alakult ki.

Benz 1883-ban két befektető segítségével megalapította a Benz & Cie. Rheinische Gasmotoren-Fabrik nevű vállalkozását. Nagy vágyát 1885-ben sikerült megvalósítania, amikor megszerkesztette önjáró kocsiját, amely a Benz Patent-Motorwagen Nr. 1 nevet kapta. A háromkerekű járművet (a szabadalmi leírás szerint triciklit) elektromos gyújtású, 0,67 lóerős, egyhengeres négyütemű farmotor hajtotta, amelynek üzemanyaga petróleumbenzin (ligroin) volt, végsebessége elérte a 16 kilométert óránként.

Benz 1886. január 29-én kapta meg motorkocsijára a 37 435. számú német szabadalmat, ezt a napot szokás az automobil születésnapjának tekinteni. 

A találmányt kezdetben csak gúny övezte, "lovak nélküli szekérként" emlegették.

A továbbfejlesztett járművet, amelyre Benz 1888-ban megkapta a világ első jogosítványát, a feltaláló 1888. július 3-án vezette először a nyilvánosság előtt a mannheimi Ringstrassén, a korabeli leírás szerint eközben fia egy benzinesüveggel szaladt mellette, hogy pótolja az üzemanyagot.

 A kocsi első hosszú távú útjára , mellesleg a feltaláló tudta nélkül, augusztus elején indult: felesége két fiukkal hajtott Mannheimből szülővárosába, Pforzheimbe. A 104 kilométeres utat 12 óra alatt tette meg.

Benz és Daimler szabadalmi vitába keveredett

Nagy vetélytársa Gottlieb Daimler volt, akivel szabadalmi vitába keveredett az izzócsöves gyújtás kapcsán, a pert elvesztette és licencdíjat kellett fizetnie. A két feltaláló kerülte egymást, még akkor sem beszéltek, amikor 1897-ben, a Közép-Európai Gépjárműszövetség megalakulása alkalmából találkoztak. Benz volt az első, aki 1888 nyarán gépkocsikat kezdett árulni. 1893-ban készült az óránként 18 kilométeres sebességre képes Viktoria nevű járműve, majd a következő évben a viszonylag olcsó Velo, a világ első sorozatban gyártott autója. 1894-ben már 67 autót sikerült eladnia, egy évvel később 135-öt. 1899-re a cég tekintélyes részvénytársasággá, a világ legnagyobb autógyárává fejlődött, amely 572 kocsira talált vevőt, a választék a kétszemélyestől a tizenkét személyesig terjedt, sőt, versenyautókat is építettek.

Benz még megérte, hogy a Benz és Társa Gázmotorgyár 1926-ban egyesült a Daimler motorgyárral, így jött létre a Daimler-Benz AG, amely leginkább Mercedes-Benz autóiról lett híres. Carl Benz 84 éves korában hunyt el hörghurutban 1929. április 4-én Ladenburgban, ahol a sírja is található.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.