A közelmúltban lezárult az a regisztráció, amelyen a Mol Nyrt. – mint országos hulladékgazdálkodási koncesszor – a hulladékká vált gépjárművek gyűjtésével, szállításával és előkezelésével foglalkozó vállalkozások jelentkezését várta. A társaság a 2022. november 9-ig jelentkezett, majd az általa előminősített érdeklődők közül választotta ki azokat, amelyekkel meghívásos pályázaton egyeztet az alvállalkozói szerződés megkötéséről. Mostanáig akár meg is születhettek a szerződések, bár ilyenről a Világgazdaságnak nincs értesülése.
„Cégünk regisztrált, de még nem kötött szerződést, mert még tárgyalunk a feltételekről” – válaszolt a Világgazdaságnak a szegmens meghatározó hazai szerepelője, a Car-Rec Gépjárműroncs-kezelő Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. Fórián István ismeretei szerint Magyarországon több mint száz regisztrált autóbontó működik. Ezek rendelkeznek a tevékenységhez szükséges környezetvédelmi és más engedélyekkel, és kiadhatnak olyan dokumentumot is, amelynek alapján az utolsó tulajdonos kivonhatja a gépkocsiját a forgalomból.
A Car-Rechez egyébként – honlapja szerint – 2021-ben 2667 roncsautó került, ez nagyjából 2375 tonnát tett ki. A 2003-ban alapított győri vállalat tulajdonosai az Alcufer Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., a MÉH Hulladékgazdálkodási Zrt., az Észak-Magyarországi MÉH Nyersanyaghasznosító Zrt. És a Müller-Guttenbrunn Hulladékanyag Kereskedő és Feldolgozó Kft. A Car-Rec a vonatozó EK-direktívának eleget téve 95 százalékra emelte az újrahasznosítás arányát, ezen belül az anyagában történő újrahasznosítást 85 százalékra. Munkája során elvégzi a veszélyeshulladék-mentesítést, a roncsokból pedig úgy távolítja el a katalizátorokat, a rezet, az alumíniumot és a magnéziumot tartalmazó fém alkatrészeket, a gumiabroncsokat, a nagyobb méretű műanyag alkatrészeket és az üvegeket, hogy azok a feldolgozás után visszakerülhessenek a gyártásba.
A piac azonban a többszöröse a kft.-jének. A 2021 és 2027 közötti időszakra vonatkozó országos hulladékgazdálkodási terv szerint az országban évi 130-150 ezer autó válik hulladékká, de ebből 2018-ban (ez a legfrissebb adat) 19,3 ezret vontak ki a forgalomból és hasznosítottak újra. Az újrahasznosítási arány elérte a 95,1 százalékot. A hulladékká váló, valamint a kivont és újrahasznosított autók száma közötti hatalmas különbség egyik fő oka az illegális bontás, a másik a nyilvántartott rendszeren kívüli, például csak fémként való újrahasznosítás. A terv kiemeli, hogy a hulladékká vált gépjárművek kezelésében ma elsődlegesen a fémtartalmú részek feldolgozása, hasznosítása hoz bevételt. A személyautók 70-75 százaléknyi fémtartalma jelenleg a bevételt termelő rész.
Ám az úgynevezett problematikus frakciók, a legalább 20-25 tömegszázaléknyi műanyag, gumi, üveg, textil és egyéb anyag kezelése viszont halmozottan költségnövelő tényező.
A terv felidézi, hogy Magyarországon már 2004 óta létezik önálló, a hulladékká vált gépjárművekre vonatkozó szabályozás, de további teendő van a gazdaság kifehérítése, a roncsok legális vállalkozások felé terelése terén. Az illegális gépjárműbontás komoly környezeti és gazdasági probléma. Ezért minden folyamat – szabályszerűen – a bontási átvételi igazolás kiállításával kezdődik. A gépjárművekben több részegység termékdíjköteles. Ilyen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a kenőolaj, az elektromos/elektronikus termékek. A használtautó-importban (átlag életkor 14,5 év) behozott autók hazai forgalomba helyezésekor nem fizettetik meg a termékdíjat, ami indokolatlan előnyt eredményez.
Komplex hulladékgazdálkodásra készül a fővárosi cégAz akvizíció összhangban van a Budapesti Közművek és a Mol Nyrt. által nemrég aláírt együttműködési megállapodásban foglaltakkal. |
A gyártónak az elérhető legjobb technika alkalmazásával olyan átvevő- és kezelőhálózatot kellett/kell kialakítania és működtetnie, hogy közúton haladva 50 kilométeren belül legyen legalább egy átvételi hely vagy hulladékkezelő létesítmény. Az érintett gazdasági szereplőknek gyűjtőrendszert kellett felállítaniuk a kiselejtezett járművek, illetve a javítás során eltávolított járműalkatrészek gyűjtésére. Biztosítaniuk kell, hogy a gyűjtött elhasznált járművek ellenőrzött és bejegyzett kezelőkhöz, azaz bontókhoz kerüljenek. A terv készítésének idejére a jogszabályi előírásoknak megfelelően működött mintegy 40 regisztrált gyártó, egy közvetítő szervezet (ez a fenti Car-Rec), mintegy 145 gépjárműbontó, és öt egyéni teljesítő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.