A minisztérium természetesen előkészítette a fővárosi helyi közösségi közlekedés idei működési támogatásának szerződését
– ezt az Innovációs és Technológiai Minisztérium kommunikációs főosztálya (ITM) közölte a VG érdeklődésére. Lapunk annak kapcsán kereste a szaktárcát, hogy
a közelmúltban a budapesti városvezetés több megszólalásában is úgy beszélt erről a 12 milliárd forintos összegről, mint amivel a kormány tartozik a fővárosnak, és amelynek a visszatartása fenyegeti Budapest – a napokban amúgy 65 ponton módosított – 2021-es büdzséjét.
Az ITM ugyanakkor rámutatott, hogy
a költségvetési támogatás felhasználásának törvény szerinti határideje ez év december 31. Azt is kiemelte, hogy a jogszabály nem rögzít határidőt a támogatás átadását biztosító és felhasználásának szabályait tartalmazó szerződés megkötésére.
Vagyis ez alapján nincs arról szó, hogy a kormányzati utalásnak lejárt volna a határideje, vagy csúszásban lenne. Nem mellékesen a megelőző ciklusokban, Tarlós István főpolgármestersége alatt sem számított rendkívülinek a nyár végi, ősz eleji kifizetés.
Viszont a fővárosi tömegközlekedésnek van egy másik szegmense, amelyben éppen fordított a helyzet, és a kormány vár a főváros pénzére. Ez pedig az agglomerációs személyszállítási közszolgáltatás, amely finanszírozása kapcsán az ITM szerint
a városvezetés nem hajlandó a ráeső részt megfizetni.
Az agglomerációs személyszállítási közszolgáltatás finanszírozásának jelenlegi háttere 2016 novemberére nyúlik vissza, amikor a budapesti önkormányzat, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (az ITM jogelődje) és a BKK Zrt. – az agglomerációs autóbusz-, valamint a HÉV-vonalak megrendelési feladatainak az illetékes szakminisztériumhoz kerülése részeként – úgynevezett megrendelői megállapodásokat kötött a személyszállítási szolgáltatás megrendelői, finanszírozási és feladatmegosztási kérdéseiben. Ennek alapján a főváros az agglomerációs autóbusz- és a HÉV-szolgáltatások közigazgatási határon belüli, bevételekkel nem fedezett indokolt kiadásainak a megtérítéséhez költségtérítési hozzájárulást fizet.
Az autóbusz-közlekedés esetében ennek mértéke 2,16 milliárd forint évente, a HÉV-nél pedig 4,42 milliárd, szintén egy évben.
Az összegek tavaly év végéig voltak hatályban. A decemberi Fővárosi Közgyűlésen részben a pandémia miatti veszélyhelyzetre tekintettel az a döntés született, hogy a megállapodást változatlan tartalommal két évvel meghosszabbítják, így az agglomerációs közlekedési feladatokat a Fővárosi Önkormányzat és a kormányzat feladatmegosztás alapján látja el most is. A jelek szerint nem éppen gördülékenyen.
Az ITM arról tájékoztatta lapunkat, hogy az önkormányzat még a nyár közepén ígérte meg az elővárosi költségek megosztását részletező megállapodástervezet megküldését, ám ennek a vállalásának mindmáig nem tett eleget. Jóllehet a már említett decemberi közgyűlésen hozott határozat kimondja, hogy
a főváros kötelezettséget vállal az agglomerációs közlekedési feladatok ellátásához szükséges 6,58 milliárd forint fedezetnek a biztosítására a 2021-es és a 2022-es költségvetésében.
A munka elvégzése helyett a sajtóban és a közösségi felületeken panaszkodnak, és próbálnak másra mutogatni
– kommentálta a minisztérium a kialakult helyzetet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.