BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gazdasági körkép karácsonyról

Idén várhatóan többet költenek az ünnepi időszakban a fogyasztók. A gazdasági körkép karácsonyról azt mutatja, hogy az ajándékokra kevesebbet, dekorációra, ruhára és élményekre többet adnak a vásárlók. A fogyasztók egyre tudatosabbak, keresik a legjobb ár-érték arányú ajánlatokat. Azaz népszerűek az akciók, az olyan promóciós időszakok, mint a Black Friday.

Az Egyesült Királyságban az idei karácsonyi szezonban soha nem látott csomagmennyiségre készülnek, a gazdasági előrejelzések szerint közel 1,3 milliárd csomagot fognak kézbesíteni, ami csaknem 11 százalékos növekedést jelent. A Financial News  gazdasági körképe karácsonyról független kutatásokra hivatkoza arról írt, hogy az Egyesült Királyságban kézbesíthetik a legtöbb csomagot Európában, a brit piac az összes küldemény 21 százalékát teheti ki. Németországban várhatóan 1,08 milliárd csomagot kézbesítenek, míg Franciaországban 524 milliót.

A gazdasági körkép karácsonyról azt mutatja, hogy a karácsonyi ajándékra kevesebbet költenek a vásárlók.
A gazdasági körkép karácsonyról azt mutatja, hogy a karácsonyi ajándékra kevesebbet költenek a vásárlók / Fotó: AFP

Gazdasági körkép karácsonyról: ilyenek lesznek a karácsonyi vásárlási trendek 2024-ben

Összesen várhatóan mintegy 6,2 milliárd csomagot kézbesíthetnek Európa-szerte az év végi ünnepi szezonban.

Az amerikai fogyasztók is bizakodnak: többet vásárolnak, de ésszel teszik

Optimistábbak az amerikai vásárlók idén, a tavalyi évhez képest 8 százalékkal terveznek többet költeni idén karácsonykor a Deloitte 2024-es ünnepi kiskereskedelmi felmérése szerint, amelyet 4 100 amerikaival töltettek ki szeptember elején. 

A fogyasztás tavaly rekordot döntött az Egyesült Államokban. A vásárlók idén annál 8 százalékkal többet, 1 778 dollárt terveznek költeni. A fogyasztók több tényező miatt költekeznének jobban: egyrészt javulónak érzékelik a gazdasági kilátásokat, másrészt 70 százalékuk szerint magasabbak az árak az idei szezonban, harmadrészt többeknek nőtt a jövedelme. 

Azzal együtt, hogy a megkérdezett fogyasztók hajlandóak szélesebbre nyitni a pénztárcájukat, a vásárláshoz való hozzáállásukban is változás történt: minden jövedelmi csoportban felértékelődött az ár-érték arány jelentősége.

A válaszadók 75 százaléka mondta, hogy vásárolna az őszi promóciós eseményeken, úgymint a Black Fridayhez kapcsolódókon. Ez 14 százalékkal több a tavalyihoz képest. A fogyasztók 16 százaléka kevesebbet tervez magára költeni és 62 százaléka az olcsóbb márkákat részesíti előnyben.

Az adatok másfél éve azt mutatják, hogy a megkérdezett fogyasztók az élményeket részesítik előnyben a termékekkel szemben, ami jelentős elmozdulás a korábbiakhoz képest. Ez a tendencia az ünnepi időszakban is érvényesül, idén 16 százalékkal többem mondták, hogy inkább élményre költi az ünnepekre szánt összeget, azaz utazni szeretnének valamint rendezvényeken részt venni, 9 százalékkal többen mondták, hogy számára egyre nagyobb jelentőséggel bírnak az olyan nem ajándék jellegű karácsonyi vásárlások, mint a partiruházat vagy a dekoráció. Karácsonyi ajándékokra 3 százalékkal kevesebbet terveznek költeni a megkérdezettek.

Mivel az év végén kevesebb vásárlási nap lesz, az ilyen akciók kulcsfontosságúak lehetnek a fogyasztók korai vásárlásra csábításában. Rádadásul a megváltozott fogyasztói prioritásokkal is számolniuk kell a kiskereskedőknek.

A Black Friday az internetes csalások ünnepi szezonja – tanácsok, hogy ne essen áldozatul

A kibercsalók rengeteg pénzt nyúlnak le a vásárlóktól az Egyesült Királyságban, ami a Black Friday napján és a karácsonyi ünnepi időszakban megsokszorozódik. A csalók már mesterséges intelligenciát is bevetnek, hogy megkárosíthassák az ajándékvásárlókat. Nehéz elkerülni, hogy az ember belefusson egy internetes csalásba, de van pár figyelmeztető jel és trükk az elkerülésére.

Kelly Miely, a Deloitte partnere a Vouge Businessnek elmondta, hogy sokan inkább megtakarítanak és kihasználják a magasabb kamatokat, minthogy vásároljanak, ráadásul az árak magasabbak, mint két éve.

Többen inkább rendezvényre mennek vagy elutaznak, mintsem tárgyat vásárolnak / Fotó: AFP

„A Black Friday iránti érdeklődés valószínűleg nagyobb lesz, mint tavaly, de a kiskereskedőknek továbbra is keményen kell dolgozniuk, hogy értéket mutassanak fel, arra ösztönözzék az óvatos vásárlókat, hogy költsék el a nehezen megkeresett pénzüket” – mondta a brit fogyasztókról Lisa Hooker, a PWC UK fogyasztói piacokért felelős vezetője.

A vásárlók ugyanilyen óvatosak az Egyesült Államokban is. „Van néhány fénysugár, mint például az infláció mérséklődése, az alacsonyabb benzinárak és a kamatlábak csökkenése – de ezek nem adnak hatalmas lökést a fogyasztói gazdaságnak” – magyarázta Neil Saunders, a Globaldata szakértője, aki összességében szerény növekedésre számít.

Áruhitelszezon Magyarországon: új rekordok dőlhetnek az év végéig

Különösen erős lehet a karácsony előtti áruhitelszezon, ami elsősorban az online igénylés gyors terjedésével magyarázható. Az első kilenc hónap adatai alapján mind a kihelyezett áruhitelek összege, mind az állomány rekordot dönthet 2024-ben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.