„Az almát hasonlították a körtéhez” – így magyarázta meg az EU pénzügyi biztosa azt, hogy a korábban közölt 17 milliárd euróval szemben végül miért 23 milliárdos mentőcsomagot tartanak szükségesnek a nemzetközi hitelezők a súlyosan eladósodott ciprusi gazdaság megmentésére. Az új keretösszeget jóváhagyó dublini Eurogroup-ülés után nyilatkozó Olli Rehn értelmezése szerint így nem az EU, az EKB és az IMF képviselőiből álló hitelező trojka szakértői számolták rosszul a mentőcsomag egy hónappal ezelőtti bejelentésekor. Csupán annyi történt, hogy a 17 milliárd eurós összeg a nettó finanszírozási szükségleteket fedi le, míg a 23 milliárdos keret egy bruttó finanszírozási tervnek számít, ami tartalékokat is tartalmaz a gyengébb költségvetési fejlemények esetére. Tartalékokra pedig szükség lehet, hiszen Olli Rehn szerint most még nem lehet megmondani, hogy a ciprusi GDP idén 10, 12,5 vagy 15 százalékkal csökken-e.
Bárhogy is magyarázza az EU-biztos a számokat, az tény, hogy Ciprusnak a korábban közölt 7 milliárd eurón túl további 6 milliárdot kell találnia ahhoz, hogy összeálljon a mentőprogram. A 23 milliárdos összegen belül ugyanis a trojka által biztosított 10 milliárdos mentőhitel értéke nem változott.
Elemzők szerint kérdéses, hogy 18 milliárd eurós GDP-vel rendelkező Nicosia elő tudja-e teremteni majd a plusz 6 milliárdos tételt. A 13 milliárd euróra emelkedett önrész döntő részét, mintegy 10,6 milliárdot a kiszivárgott hírek szerint a nicosiai kormány a bankrendszerének átalakításából teremti elő.
A mentőcsomag egy hónappal ezelőtti változata e téren még csak 5,8 milliárdos tételt írt elő, így várhatóan a 100 ezer eurónál nagyobb bankbetéttel rendelkezők a korábban közöltnél is nagyobb veszteséget lesznek kénytelenek elkönyvelni. Sajtóértesülések szerint az önrész további részét privatizációból, az államadósság átütemezéséből, a társasági adó és a tőkenyereség-adó megemeléséből, illetve az aranytartalék háromnegyedének eladásából teremtheti elő Nicosia
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.