BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyógyszeripar: Az adóhatóság is vizsgálja a támogatásokat

A gyógyszeriparban szigorú szabályok határozzák meg a gyártók, forgalmazók és az orvosok közötti együttműködés különböző formáit. Ennek nyomán az orvosok által nyújtott szakmai szolgáltatások ellenértékeként nyújtott juttatások, az egészségügyi szakemberek számára a különböző konferenciákon, tudományos rendezvényeken történő részvételhez adott támogatások mind adózási, mind jogi szempontból behatárolt mozgástérben valósulhatnak meg.

A promóciós jogi szabályozás egyik deklarált célja, hogy átláthatóvá váljon a piaci szereplők működése e téren. A gyógyszeripari vállalkozások által a tudományos konferenciák szervezésével és az azokon való részvétellel kapcsolatosan nyújtott támogatásokat be kell jelenteni a szabályozó hatóság, a GYEMSZI OGYI (Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet Országos Gyógyszerészeti Intézet Főigazgatósága) számára, mely a bejelentett információk alapján vezetett nyilvántartását honlapján nyilvánosságra hozza.

A támogatásokat azonban nemcsak a GYEMSZI OGYI, hanem a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is vizsgálja, mégpedig egy teljesen eltérő nézőpont szerint. Az ellenőrzések során az adóhatóság elsősorban azt vizsgálja, hogy a juttatások mennyiben függnek össze a juttató gyógyszeripari cég tevékenységével, illetve hogy azokat az orvos által ellátandó tevékenység feltételeként biztosítják-e, e kérdések függvényében ugyanis az irányadó adóterhek jelentősen eltérhetnek. Bár az alacsony adóterhek bizonyos esetekben csábítást jelenthetnek, az ellenőrzési kockázatok elkerülése érdekében promóciós jogi és adózási szempontból is nagyon fontos az, hogy a gyógyszeripari cégek az orvossal fennálló valós kapcsolatuk alapján minősítsék a juttatásokat és azok terheit. Mindemellett komoly kihívást jelenthet a megfelelő dokumentációs háttér – belső eljárási szabályok, szerződések, nyilatkozatok stb. – elkészítése is, hiszen azoknak az adóhatóság és a GYEMSZI OGYI számára egyaránt elfogadhatóaknak kell lenniük.

Sajnálatos tény, hogy a promóciós jogi és az adózási szabályok gyakran hasonló fogalmakat, kategóriákat alkalmaznak: a csekély értékűnek minősülő ajándék, a csekély értékű ajándék és a kis értékű ajándék például három idevágó, de mégis gyökeresen eltérő fogalom. Így bár a szabályozás egyik célja az átláthatóság, mégis a vonatkozó szabályokban való eligazodás gyakran még a szakemberek számára is kihívást okoz.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.