Bár az idei 340 milliárd forint után jövőre 15 milliárddal kevesebbet szán a kormány a közfoglalkoztatásra, utóbbi költségei mellett továbbra is teljesen eltörpülnek a klasszikus munkaerő-piaci programokra szánt források – derül ki a jövő évi büdzsé múlt héten benyújtott tervezetéből. Kordás László, a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke rögtön fel is hívta a figyelmet arra, hogy a jövő évi költségvetés pusztán a közmunka révén járul hozzá a foglalkoztatás bővüléséhez, hiszen a Nemzeti Foglalkoztatási Alapban (NFA) jövőre a közfoglalkoztatásra 325 milliárd forintot szánnak, aktív foglalkoztatáspolitikai eszközökre azonban csupán 16 milliárd forintot.
A munkanélküliek ellátására, valamint a foglalkoztatási és képzési támogatásokra jövőre pontosan ugyanannyi pénzt irányzott elő a kormány, mint tavaly, sőt a bérgarancia-kifizetések összegét még csökkentette is több mint 900 millióval. A szakképzési és felnőttképzési támogatásokra ugyanakkor mintegy 6, az uniós programok elő- és társfinanszírozására 15 milliárddal több jut 2017-ben, mint az idén.
Ám valószínűleg a közmunka esetében nem 325 milliárd forint lesz a jövő évi teljes összeg, hiszen Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a múlt héten – a közszolgálati televíziónak – 350 milliárd forintban összegezte a korábbi közfoglalkoztatási programok folytatásának árát. Ebben már vélhetően azok a pénzek is benne vannak, amelyeket a közmunkások átképzésére, a versenyszférába való elhelyezkedésük ösztönzésére akar fordítani a kormány.
Ez a gyakorlat azért is vitatható, mert az NFA bevételeinek legnagyobb hányada a munkaadók és munkavállalók által befizetett különféle (szakképzési, egészségbiztosítási és munkaerő-piaci) járulékokból származik, és elvileg csak foglalkoztatási és képzési programokra, valamint a becsődölt cégek munkavállalóinak bérgarancia-kifizetéseire lehetne költeni, nem pedig közmunkára, hiszen utóbbi az állam feladata lenne.
A közmunkarendszer dominanciáját az idei országjelentésében az Európai Bizottság is kifogásolta. A dokumentum szerint az elmúlt években jelentősen nőtt a közmunkára fordított összeg Magyarországon, jóval meghaladva az álláskeresési járadékra fordított kiadásokat: 2014-ben a ráfordítás elérte a GDP 0,8 százalékát, 2015 és 2018 között pedig meg fog duplázódni. Az elmúlt években az aktív munkaerő-piaci intézkedésekre szánt költségvetési kiadások mintegy 80 százalékát lényegében közmunkára fordították, amelyet egyre több munkanélküli számára ajánlanak fel, és céljuk a szociális juttatások fokozatos kiváltása.
Az Európai Bizottság szerint a közmunkarendszer nem támogatja kellőképpen a résztvevők visszatérését a nyílt munkaerőpiacra, ami azzal a kockázattal jár, hogy a közmunkások a rendszerben ragadnak. A hivatalos magyar adatok szerint a rendszerből sikeresen kilépők aránya 2014-ben 12,6 százalék, 2015 első felében pedig 13,1 százalék volt. A rendszert 2015 első felében elhagyók több mint 60 százaléka 180 napon belül ismét közmunkát vállalt.
Az egyéb aktív munkaerő-piaci intézkedések azonban hatásosabbak Magyarországon: egy 2012-es összehasonlítás szerint a bértámogatottak körülbelül 70 százaléka talált állást az elsődleges munkaerőpiacon, a közmunkák esetében ugyanez az arány 2 százalék – olvasható az országjelentésben. Brüsszel szerint a közmunkarendszer ráadásul nem a megfelelő célokra irányul. Noha elsősorban a tartósan munkanélkülieket, a hátrányos helyzetű térségekben élő munkanélkülieket és az alacsony képzettségűeket célozza, ugyanakkor 2014-ben és 2015-ben a résztvevők 47 százalékának volt közép- vagy felsőfokú végzettsége. Emellett a közmunkákban részt vevő munkanélküliek aránya továbbra is jelentős az olyan térségekben is, ahol a munkaerőpiac jól teljesít, mint például Győr-Moson-Sopron vagy Vas megye.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.