A magyarok közel kétharmada váratlan pénzügyi nehézség esetén is vásárolna karácsonyi ajándékot szeretteinek, és hasonló arányban okozna problémát a szülinapi vagy névnapi meglepetésről való lemondás is – derül ki az OTP Bank Öngondoskodási Index felméréséből. Az ünnepi ajándékozásnál csak a telefon, valamint a TV-és internet előfizetés állandósága fontosabb a megkérdezett magyarok számára.
A karácsony mára szinte elképzelhetetlen ajándékok nélkül. Annak ellenére, hogy a beszerzésük akár nagyobb költségekkel és feszültségekkel járhat, a legtöbben mégis nehezen mondanának le ezekről.
A megkérdezettek 61 százaléka annyira fontosnak tartja szerettei megajándékozását, hogy még nem várt anyagi probléma esetén sem hagyna fel ezzel a szokással.
Ajándékozni nem csak karácsonykor szeretünk: a válaszadók 57 százaléka a szülinapi, névnapi meglepetéseket sem tudná egykönnyen kihúzni a listáról váratlan pénzügyi nehézség esetén sem.
A nélkülözhetetlennek ítélt szolgáltatások, szokások listáján az ajándékozásnál csak a TV és internet előfizetés, illetve a telefon szerzett előkelőbb helyet.
Előbbit a kitöltők mintegy háromnegyede, utóbbit csaknem 80 százalékuk nem tudná elengedni, még akkor sem, ha anyagi gondja lenne.
Évről évre növekszik a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon, az októbertől decemberig tartó időszak a legintenzívebb. 2018 utolsó három hónapjában például több mint 8 százalékkal nőtt a költések mértéke 2017 ugyanezen időszakához képest – élelmiszer, ruházat és kozmetikum kategóriában a leglátványosabb az emelkedés mértéke.
Ezzel párhuzamosan, az OTP Bank friss felmérése* szerint
a ruha és a kozmetikumok túlfogyasztását a magyarok fele rendre meg is bánja.
Az OTP Bank legutóbbi felmérése szerint 10-ből 8 emberrel évente legalább egyszer előfordul, hogy túlköltekezik vagy előzetes meggondolás nélkül vásárol. Ezzel szemben a megkérdezettek mindössze 42 százaléka tervezi meg előre a következő hónap várható bevételeit és kiadásait, pedig egy ilyen impulzív időszakban különösen érdemes gondolni a jövőnkre is.
Az újévi fogadalmak betartásában, céljaink elérésében az OTP Bank Pénzügyi Tervezője és a fiókban dolgozó kollégáink nyújtanak segítséget azoknak, akik tudatosabban indítanák 2020-at” – mondta el Nyitrai Győző, az OTP Bank Megtakarítási Szolgáltatások Főosztályának igazgatója.
Az OTP Bank 2019 év végén készült túlfogyasztást vizsgáló kutatása szerint a nőkre és a férfiakra egyaránt jellemző a túlfogyasztás és az impulzusvásárlás, ám míg a nők inkább ruhára és szépségápolási termékekre, a férfiak autóra, motorra vagy ezekhez kapcsolódó kiegészítőkre, szolgáltatásokra és szerencsejátékra költenek saját bevallásuk szerint többet, mint kellene.
A túlfogyasztás és az impulzusvásárlás a 30 év alattiak körében a leggyakoribb és bár eltérő mértékben, de ugyanúgy jellemző a magasabb és az alacsonyabb jövedelműekre is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.