Ma jelent meg az OECD éves oktatási jelentése, az Education at a Glance 2020 kiadvány, mely jellemzően az egyes országok 2017-es oktatási adatait mutatja be. Az elemzés szerint
2017-ben Magyarország egy tanulóra a közoktatásban 6 780 dollárt (2 millió forint) költött, ami 3219 dollárral (1 millió forinttal) alacsonyabb, mint az OECD 9999 dolláros (3 millió forint) átlaga. A felsőoktatásban Magyarország 12 878 dollárt (4 millió forintot) fektetett be egy hallgatóba, 3 449 dollárral (1 millió forinttal) kevesebb, mint az OECD átlaga.
Az elemzés idei fókuszában a szakképzés áll. A köznevelés vonatkozásában az elemzés megállapítja, hogy Magyarországon a kisgyerekek 92 százaléka vesz részt óvodai vagy általános iskolai oktatásban (2018-as adat) az OECD tagországok átlaga 88 százalék. Magyarországon a diákok 28 százaléka vesz részt szakképzési programokban, ez alacsonyabb az OECD átlagánál (32 százalék), az alsó középfokú és a rövid ciklusú felsőfokú szakképzésben részt vevő szakképzésben tanulók többsége (64 százaléka) a középiskolába jár.
Az elemzés kitér arra is, hogy 2018-ban világszerte 5,6 millió felsőfokú hallgató ment külföldre tanulni, ami több mint kétszerese a 2005-ös adatnak. Magyarországon külföldi hallgatók aránya a 2014. évi 7 százalékról 2018-ra 11 százalékra nőtt. A Magyarországról tanulmányokat elhagyó hallgatók között a legnépszerűbb célország Ausztria – írja a tanulmány.
Míg Magyarországon 12 gyerek jut egy pedagógusra, az OECD-átlagban 14 gyerekkel foglalkozik általában egy szakember.
Magyarország 2017-ben az OECD statisztikai módszertana szerint a GDP 3,9 százalékát költötte oktatásra az alapfoktól a felsőfokig. 2012 és 2017 között az intézményenkénti ráfordítás a tanulószámban bekövetkezett csökkenést is figyelembe véve éves átlagban 6,5 százalékos éves emelkedést eredményezett – közölte az Emberi Erőforrások Minisztériuma.
2005 és 2019 között az OECD tagországokban egy 15 éves gyakorlattal és a legfontosabb minősítésekkel rendelkező tanár fizetése 5-7 százalékkal emelkedett, míg Magyarországon a pedagógus életpálya bevezetése előtti évhez viszonyítva a növekedés reálértéken is 37 százalék volt.
A tanárok kötelező óraszáma az OECD-átlagában 680 óra/év az általános iskola felső tagozatán, míg Magyarországon – elsősorban a rövidebb tanév miatt – 648 óra/év (az OECD 45 percnek számol egy tanítási órát).
Az elemzés a koronavírus-járványhatásaira is kitért. Az iskolák újranyitása az OECD szerint jelentős mértékben függ attól, hogy mekkorák az osztálylétszámok: Magyarországon az átlag osztálylétszám az általános iskola alsó tagozatán 22 fő (OECD átlag: 21 fő), a felső tagozaton az osztályátlag 21 fő (OECD átlag: 23 fő), így adottak az eredményes védekezés lehetőségei.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.