Az ukrán gabona vasúti szállításának lehetőségét teszteli Spanyolország, elsőként egy a tervek szerint szeptember elején Barcelonába érkező 600 tonnás kukoricaszállítmánnyal, amely a lengyel–ukrán határról indul útjára – jelentette be a spanyol közlekedési minisztérium szerdán.
A közlemény szerint
a cél annak feltérképezése, hogy a vasúti árufuvarozás lehet-e alternatívája vagy kiegészítője a nemrég újraindult tengeri gabonaszállításnak Ukrajnából.
A program keretében kedd este a spanyol vasúti közlekedési vállalat (RENFE) 25 speciálisan kibélelt konténerét indították útnak a madridi Abronigal teherpályaudvarról, hogy az ukrán határtól 25 kilométerre fekvő lengyel Chelm városában augusztus negyedik hetében felvegye a szállítmányt, majd megkezdje útját hazafelé.
A program elindítását indokolja, hogy a spanyol mezőgazdasági minisztérium adatai szerint Ukrajna számít Spanyolország második legnagyobb kukoricabeszállítójának Brazília után.
2021-ben az import 22 százaléka, mintegy 2,7 millió tonna kukorica érkezett a háború sújtotta országból.
Az orosz támadást követően az ukrán gabona exportja megbénult, a fekete-tengeri ukrán kikötők orosz blokádja miatt több millió tonna gabona maradt a tárolókban, és számos hajó a kikötőben rekedt, tovább rontva az amúgy is szűkülő globális ellátást.
Időközben július 22-én Oroszország és Ukrajna az ENSZ és Törökország közvetítésével megállapodott arról, hogy biztonságos tengeri folyosókat hoz létre a kereskedelmi hajók közlekedésére a Fekete-tengeren. Ekkor Oroszország is engedélyt kapott arra, hogy a nyugati szankciók ellenére mezőgazdasági termékeket és műtrágyát exportálhasson.
A két egyezmény célja, hogy enyhítse a globális élelmiszerválságot, és elkerülhetővé váljon az éhínség. Spanyolország azonban, úgy tűnik, továbbra sem tartja teljesen biztosnak a tengeri szállítások zavartalan menetét, igaz, a 2,7 millió tonnás ukrán importnak a kísérleti úton szállított 600 tonna csak a töredéke.
A több hónapos blokád után először augusztus elsején hajózott ki egy több mint 26 ezer tonna kukoricát szállító hajó Odesszából. A hatóságok szerint eddig nyolc teherhajó indult útnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.