Az Építési és Közlekedési Minisztérium széles körű szakmai, tudományos és társadalmi egyeztetés keretében megkezdi a KRESZ megújítását. A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatnak megfelelően az új közlekedési szabályrendszer kialakítása öt fő témakörben zajlik: a KRESZ-ben foglalt magatartási szabályokon túl a humán tényezőt, a szankciórendszert, az infrastruktúrát és a járműműszaki feltételrendszert érintő jogszabályok átfogó felülvizsgálatával kerül sor az új szabályozás kialakításár – fogalmaz az Építési és Közlekedési Minisztérium.
A kormány 1091/2024. (IV. 3.) határozatának megfelelően sor kerül a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletet (KRESZ), valamint a kapcsolódó jogszabályok felülvizsgálatára; a közlekedési szabályrendszeren beül a humán tényező – így a képzési, oktatási háttér és a közlekedési kultúra – fejlesztési lehetőségeinek vizsgálatára; a szankciórendszer és a közúti ellenőrzési tevékenység hatékonyabbá tételének vizsgálatára; a közútkezelési szabályrendszer felülvizsgálatára; valamint a járművekkel szemben támasztott műszaki elvárások megújítására, az önvezetéssel kapcsolatos technológiák alkalmazási lehetőségeinek kialakítására.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium, valamint a szakfeladatokat végző KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. az elmúlt másfél évben több mint félszáz közigazgatási, szakmai, érdekképviseleti, tudományos és civil szervezet bevonásával mérte fel a közúti közlekedésben részt vevők javaslatait, valamint azonosította a főbb problémaköröket.
A közlekedési szabályrendszer megújítása ennek megfelelően nem csupán a KRESZ és a kapcsolódó jogszabályok felülvizsgálatára és módosítására terjed ki.
A minisztérium közlése szerint több ponton javításra szoruló, „bonyolult és idejét múlt” szabályrendszer mellett az oktatási, képzési területen, a szabályok betartásában és betartatásában, a közlekedési infrastruktúra sokszor helyi szinten nem egységes kialakításában, valamint a közlekedésben részt vevő járművek műszaki paramétereire vonatkozó követelményekben, és a közlekedésben megjelenő új technológiák, eszközök kezelésében is beavatkozási területeket azonosított.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium hangsúlyozta, hogy „cél egy egyszerűbb, átláthatóbb és korszerűbb” szabályozás kialakítása, a biztonságos közlekedés feltételeinek garantálása minden közlekedőnek, a szabályismeret és a szabálykövetés javítása, valamint a hazai közlekedési kultúra fejlesztése.
Korábban a Világgazdaság megírta, hogy ha minden a terv szerint halad, a parlament már a tavaszi ülésszakban szavazhat a KRESZ módosításáról. A kis KRESZ-módosítás tartalmazni fogja egyebek mellett az elektromos rollerek és a többi új közlekedési eszköz kérdését, illetve nagyobb hangsúlyt helyez a kerékpárosok és a gyalogosok védelmére. Ezzel párhuzamosan folyik az úgynevezett nagy KRESZ-módosítás, amely a több mint öt évtizedes jogszabályt újítaná meg alapjaiban.
Ingyenes jogosítvány: korai volt az öröm – pontosított a miniszterA Világgazdaság is megírta Tuzson Bence Facebook-bejegyzése alapján, hogy az idén szeptember 1-jétől az állam ingyenesen biztosítja a jogosítványt a középiskolásoknak. Valóban van ilyen terv, ugyanakkor az időpont még egyáltalán nincs kőbe vésve. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.