BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Két főpolgármester-helyettese is lehet Karácsony Gergelynek, harc Európa legnagyobb lítiumbányájáért – heti összefoglaló

Nemcsak az elektromos, hanem a hagyományos meghajtású autók terén is előretör Kína, harc zajlik Európa legnagyobb lítiumbányájáért – heti összefoglaló.

Azt lehetett gondolni, a spanyoloknak, pontosabban a Pedro Sánchez által vezetett szocialista kormánynak nem lesz annál csúnyább húzása a Talgo-felvásárlás ügyében, mint hogy hasból bemondott nemzetbiztonsági okokból megfúrta a Magyar Vagon csoport tulajdonszerzését. Most azonban frissen kiderült, legalább egy övön aluli ütésük még maradt a tarsolyban. 

Deutsche Bahn presents new ICE L
A spanyol kormány ott tett keresztbe a Talgo-ügyben, ahol tudott / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

A spanyol központi hírszerzés, a CNI ugyanis a napokban közölte, hogy nem fogja feloldani a szakmai körökben erősen megkérdőjelezett Talgo-jelentés titkosítását. Így aztán nagy valószínűséggel sosem derül ki, mire alapozva állították, hogy a magyar befektetők orosz befolyás alatt állnak, és emiatt nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek.

Fordulat: Karácsony Gergely döntött a főpolgármester-helyettesekről – óriási meglepetés Budapesten

Váratlan egyezség születhetett Budapesten. Úgy tűnik, megvan, kik vezethetik Karácsony Gergely mellett a fővárost a következő öt évben. Kiss Ambrus annyit megerősített a Világgazdaság érdeklődésre, hogy Karácsony Gergely pénteknél hamarabb be fogja jelenteni a főpolgármester-helyettesek nevét. Miután többes számról van szó, az is eldőlt, hogy nem egy főpolgármester-helyettes lesz, mint ahogy arra korábban számítani lehetett, hanem legalább kettő. Amennyiben helytálló, hogy Kiss Ambrus és Vitézy Dávid lesznek Karácsony Gergely helyettesei, akkor az feltételezhető, hogy megállapodás születhetett a fővárosi vezetés és a Tisza frakciója között.

Valósággal szivattyúzzák ki a pénzt a magyarok – már több mint 2000 milliárd forintnyi vagyont tartanak külföldi bankbetétekben

Tovább nőtt a háztartások pénzügyi vagyona a harmadik negyedévben is a Magyar Nemzeti Bank előzetes statisztikái szerint. Rekordösszeg, 106,19 ezermilliárd forint volt szeptember végén pénzügyi eszközökben a lakosságnál, ebben nincsenek benne az ingatlanok és az ingóságok sem. A háztartások készpénzállománya az egekben jár, 6891,1 milliárd forintos történelmi csúcson tetőzött szeptember végén, ebből csak egy szerény rész, 434,6 milliárd forintnyi volt a valuta. A bankbetétek állománya – Magyarországon és külföldön – 15 215,6 milliárd forint volt, ebből a hazai bankoknál lévő forintbetét 10 654 milliárd, a devizabetét 2273,5 milliárd forintot tett ki.

Miközben a hazai bankoknál lévő devizabetét-állomány lassan csökken, rekordszintre, 2 ezermilliárd forint fölé emelkedett a külföldi bankokban lévő betétek mennyisége.

A harmadik negyedévben is népszerű maradt az állampapír, csaknem 490 milliárd forintnyi új lakossági megtakarítást vonzott.

Ha nem hiszi el, hogy mekkora bajban van az európai járműgyártás, akkor csak ezt az egy kínai autót nézze meg

Nemcsak az elektromos, hanem a hagyományos meghajtású autók terén is előretör Kína, ezt mutatja a Kantoni Autószalon, ahol a Geely bemutatta a legújabb SUV-modelljét. Az köztudomású, hogy az elektromos meghajtás terén az elmúlt néhány évben óriási versenyelőnyre tettek szert a kínai gyártók, amiben persze vastagon benne vannak az állami támogatások, és ami ki is verte a biztosítékot az EU-ban: válaszul büntetővámokat vetett ki rájuk. Ettől még tény, hogy ma egy kínai modell akár 2-3 millió forinttal is olcsóbb, mint európai társa, ráadásul sokszor sokkal nagyobb felszereltséget, és ami a lényeg, már minőséget is adnak a gyártók ugyanazért az árért.

Ez azonban nem csak a színtisztán elektromos meghajtású gépjárművekre igaz: az autószalonon kezdték el előértékesíteni a Geely első könnyű terepjáróját, a Cowboyt, amelynek indulóára 13 300 dollár, azaz mindössze 5 millió 147 ezer forintba kerül. Talán mondani sem kell, ennyiért Európában szinte semmilyen SUV-t nem lehet kapni. 

Ez persze még az akkor is igaz, ha tisztában vagyunk azzal, mire ideér Európába egy ilyen modell, biztosan jóval drágább lesz ennél. De hogy mekkora árelőnnyel indulnak a kíniak, arra a BYD a legjobb példa. 

Harc Európa legnagyobb lítiumbányájáért – az EU, Kína és az oroszok viaskodnak érte

Környezetvédők tiltakozása közepette készül a Rio Tinto elindítani a 2,7 milliárd dolláros szerbiai lítiumprojektjét, amely az országban az uniós csatlakozás miatt is fontos, de amely még végső engedélyre vár. A lítiumról szóló szerb döntést a geopolitikai szempontok közötti egyensúlyozás nehezíti.

Az angol-ausztrál Rio Tinto csoport 2,55 milliárd eurós (2,7 milliárd dolláros) szerbiai projektje Aleksandar Vucic szerb elnök számára kritikus fontosságú, mert szerinte szükség van rá Szerbia uniós tagságra való jogosultságának érvényesítésében. A Rio Tinto és a szerb kormány megállapodása értelmében a lítium segíti a németországi autóipar ellátását is. Ám közben megrekedtek a Szerbia uniós tagságáról szóló tárgyalások, az ország pedig Kínához közeledett. Egyelőre az uniós országok a legnagyobb befektetők Szerbiában, de Kína befektetései megugrottak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.