BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Versenyben a csomagautomaták és a futárok

Országosan már mintegy háromezer csomagautomata áll rendelkezésre a küldemények átvételére, ennek bő negyede az egyre terjeszkedő Foxposté. Az ügyfeleknek az ár és a kényelem is számít, amikor házhoz szállítási módot választanak.

Akár csomag küldéséről, akár átvételéről van szó, a hazai internetes társadalomban a csomagautomata számít a második legjobbnak tartott megoldásnak. Ez különösen az utóbbi kategória esetében nagy előrelépés: a két évvel ezelőtti 14 százalékos kedveltségi arány mostanra 27 százalékra kúszva szinte megduplázódott – derül ki a Foxpost Box Index (FBI) idei második felméréséből, amelyből azt is kiolvashatjuk: a megyei jogú városokban már szívesebben választják az emberek a csomagautomatás átvételt, mint a futárszolgálatot.

 

Éles a futár kontra doboz verseny 

Míg Budapesten még fej fej mellett állnak automaták és futárok a csomagátvételi preferenciákban (32 versus 34 százalék), a megyei jogú városok lakói már inkább a dobozos megoldásra szavaznak a Foxpost Box Index (FBI) ez évi második kutatása szerint: arra a kérdésre, hogy melyik megoldást választják legszívesebben az interneten vásárolt árujuk átvételére, a válaszadók 43 százaléka a csomagautomatát adta meg válaszul, miközben a futárszolgálatot 34 százalékuk nevezte meg.

„A csomagautomaták kedveltségének ilyen mértékű javulásában kétségtelenül szerepet játszik az is, hogy az országban elérhető összes csomagautomata száma 2022 októberére megközelíti a háromezret”

– emelte ki a Foxpost közleményében Madar Norbert, a kutatást készítő GKID partnere. A szakember ugyanakkor azt is hozzátette, hogy az automaták most még főként az 5 ezer főnél nagyobb településekre koncentrálódnak, ami alapján aligha meglepő, hogy országos szinten a csomagautomatáknak még nagy a lemaradásuk a futáros megoldással összevetésben (25 versus 48 százalék).

A netezők fele a házhoz szállítást választja 

A felmérésből az is kiderül, hogy az elmúlt egy évben a hazai internetezők 46 százaléka vette át internetes rendelését csomagautomatában. Azaz csaknem minden második vásárló élt ezzel a lehetőséggel, ami szintén látványos bővülés 2020-hoz képest, amikor ezek aránya még csupán 32 százalék volt. „Immár ott tartunk, hogy nagyjából négyből kettő internetező továbbra is a házhoz szállítást használja, négyből egy viszont már a csomagautomatás átvételt” – fogalmazott cége közleményében Bengyel Ádám, a Foxpost Zrt. vezérigazgató-társalapítója. Ebben meglátása szerint kétségtelenül az is közrejátszik, hogy az egy csomagra eső szén-dioxid-kibocsátással a Foxpost Magyarországon piacvezető: a kiscsomag-logisztikai piacra jellemző, 0,80 és 1 kilogramm közötti értékhez képest a csomagautomatás cég mutatója 0,2–0,3 kilogramm.

Az egyéni felhasználók közti csomagforgalom is változik

Az egyéni felhasználó közti csomagforgalomban is nő az automaták szerepe. A kutatásból kiderül, hogy ebben a piaci szegmensben továbbra is a Facebooké, a Jófogásé és a Vateráé a főszerep, és ebben a sorrendben: a megkérdezettek 48 százaléka a legnagyobb közösségi oldalon nézegeti az apróhirdetéseket, 31 százalékuk a Jófogásra, 16 százalék a Vaterára látogat. 

Az átadási módokat tekintve a Facebook esetében a Foxpost már a második legtöbbek által használt megoldás a személyes átvétel után – és a hagyományos postai csomagküldéssel vetélkedve – a csomagok célba juttatásához.

Bengyel Ádám szerint a csomagautomaták előretöréséről árulkodik az is, hogy évről évre nő azoknak az aránya, akik biztosan fogják még választani a csomagautomatás átvételt. A futárszolgálatokra az internetezők 68 százaléka voksol ebből a szempontból, míg az automatás átvételre már 44 százalékuk. A vezérigazgató szerint a Foxpost továbbra is tudatos kapacitástervezéssel állítja össze a rekeszszámokat és nagyon jól megközelíthető helyszínekre telepíti az automatáit, így egyszerre képes támogatni az online kereskedelmet és a magánszemélyek közti csomagforgalmat.

Globális trendet követünk

A csomagautomatás átvételi módra specializálódott, tisztán magyar tulajdonú Foxpost a legnagyobb magyarországi hálózattal rendelkező szolgáltató, mára több mint 730 helyszínen, ezeken több mint 50 ezer rekesszel. Az automatás kézbesítés világszinten is rohamosan terjed, rugalmassága, egyszerűsége és a környezettudatosságban megmutatkozó előnyei miatt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.