Értékes és válogatott anyaggal vágott neki huszadik évfordulós jubileumi aukciójával a második félévi árverési szezonnak a Virág Judit Galéria. Ennek megfelelően a kongresszusi központban tartott esemény telt házzal futott, még a karzatot is meg kellett nyitni az érdeklődők előtt. A 212 kalapács alá kerülő tétel összkikiáltási ára 650 millió forint volt, az összleütési ár végül mintegy 852 millió forint lett. A legmagasabb összeget egy Rippl-Rónai-festményért adták. A művész Pihenő Fenella című alkotása 1911-ben született, az érte kifizetett 85 millió forint ugyan beleesett a becsérték sávjába, de némileg elmaradt a várakozásoktól. A vételár az aukciósház jutalékával együtt egyébként meghaladta a 100 millió forintot.
A Fenellát ábrázoló akttanulmányok és festmények Rippl-Rónai kukoricás periódusának meghatározó darabjai. A lány az impresszionista korszak nagy alkotóinak, így Rodinnek és Bourdelle-nek is modellt állt. Rippl-Rónai invitálására annak idején kilenc hónapot töltött el a festő családjával Kaposváron.
A Virág Judit Galéria árverésének másik fontos darabja Reigl Judit korai szürrealista festménye, a Broyage du vide (A semmi szétzúzása) volt, amelyre Párizsból is licitáltak. Egy telefonos licitáló végül 65 millió forintos leütési áron vitte el a festményt. Az ismeretlen új tulajdonos Reigl nemzetközi árainak emelkedését tekintve szinte biztosan jó vásárt csinált.
A harmadik legmagasabb árat Bortnyik Sándor 1923-ban a weimari Bauhausban festett képe érte el. A Vörös palack című geometrikus absztrakt csendélet sokat idézett és remek provenienciával rendelkező mű. Ezekből az olajjal kartonra festett csendéletekből összesen hat darabot tartanak számon a szakemberek, ezek mindegyike egy kísérletező korszak kimagasló kvalitású dokumentuma.
Hét művet árvereztek el Vaszary Jánostól, közülük a legértékesebb 40 millió forintos árával a Tengerpart (Strandolók) Rimini című 1928-as festménye lett, amely abból az időszakból való, amikor a mester fehérre alapozta a vásznakat, hogy erőteljes, ragyogó színeket kapjon. Vaszary 1925-től kezdve minden évben hosszú heteket töltött az olasz tengerparton, számos festmény örökíti meg ezeket a nyaralásokat.
Az ugyanebben az évben, szintén fehér alapra készült virágcsendéletéért 30 millió forintot adtak.
Perlmutter Izsák 1910 körül festett szalonképe 40 millió forintot ért, Fényes Adolf Hazatérő testvérek című képét 36 millió forinton ütötték le. Húszmillió forintos leütési árat ért el Mednyánszky László hófödte hegyek közt vonuló trént ábrázoló festménye és Patkó Károly 1931-es olasz tájképe, amelyet 1938-ban a Velencei Biennálén is kiállítottak.
Pozitív üzenete van annak, hogy kimondottan jól szerepeltek az aukción a kortárs festészeti anyagok. Bak Imre 2008-as Képzelet fénye című festménye 3,6 millió forintért, feLugossy László Dojó néni című képe 3,8 millió forintért, Keserü Ilona Jel című műve pedig 1,4 millió forintért kelt el. A galéria soron következő árverése november 8-án a második önálló Zsolnay-aukció lesz.
Örömteli hír, hogy a régi nagy nevek mellett a hazai kortárs művészek alkotásai is jól szerepeltek a vásáron
A cikk az október 11-i Világgazdaságban jelent meg
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.