Az alacsony tavalyi bázis, a növekvő alapanyagárak és a tengeri szállításban tapasztalható problémák miatt lassulni fog a második félévben a kínai külkereskedelem növekedésének üteme – figyelmeztetett csütörtöki sajtótájékoztatóján Li Hszin-csian a kereskedelmi minisztérium illetékes államtitkára.
A tárca adatai szerint ugyan a tavalyi évhez képest 40 százalékkal több külföldi vállalat adott le új exportrendeléseket, a koronavírus okozta járványhelyzet globális alakulása változatlanul nagy bizonytalanságot okoz, és veszélyezteti a gazdaságok talpra állását.
Az év első felében a kínai export 38,6 százalékkal, az import pedig 36 százalékkal nőtt 2020 azonos időszakához képest, és 251,5 milliárd dolláros többletet termelt.
Az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelem viszont a politikai ellentétek és az éles retorika ellenére ugrásszerűen fejlődik.
A kétoldalú forgalom az év első hat hónapjában 45,7 százalékkal nőtt 2020 azonos időszakához képest – gyorsabban, mint Peking legfontosabb partnereivel, vagyis a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetségével (ASEAN) és az Európai Unióval, amelyekkel 38,2, illetve 37 százalékos bővülést értek el.
A kínai kivitel dollárban számolt értéke 42,6 százalékkal, az importé 55,5 százalékkal emelkedett. A helyzet pedig várhatóan tovább javul majd, hiszen Kína több millió tonnányi amerikai agráripari terméket vásárol az idén és jövőre is.
A Bloomberg elemzése szerint a kétoldalú forgalom gyors növekedése bizonyítja, hogy mindkét fél megtanult együtt élni a még Donald Trump amerikai elnök által bevezetett büntetővámokkal, amelyek még mindig több mint 300 milliárd értékű kínai importtermékre érvényesek. A kínai cégek amerikai termékeket importálnak, hogy teljesítsék a 2020-as kereskedelmi megállapodásban vállaltakat, az amerikaiak pedig Kínából vásárolnak olyan termékeket, amelyekhez máshonnan nem tudnak hozzájutni, hogy kielégítsék a keresletet, amelyet felpörgetett a washingtoni kormányzat több ezer milliárd dolláros ösztönzőcsomagja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.