Idén meghaladta – évtizedek óta először – a brit turisták létszámát a franciáké Spanyolországban
– írja a Euroweeklynews.com online hírportál. Az Egyesült Királyság azóta volt egyfolytában a spanyol tengerpart első számú küldő piaca, amióta, még Francisco Franco regnálása idején, a dél-európai ország nyitni kezdett a nyugat- és észak-európai vendégek felé.
Ebben az évben azonban augusztus végéig a spanyol statisztikai hivatal (INE) adatai szerint összesen 3,4 millióan látogattak Franciaországból az Ibériai-félsziget nagyobbik országába, míg a németek 2,6 millióan, a britek pedig csupán másfél milliónyian voltak.
Költés szempontjából már a németeké volt az első hely 2,9 millió euróval,
a második helyre kerültek a franciák 2,7 millió euróval, a britek pedig messze leszakadva, 1,8 millióval a harmadik helyre estek.
A spanyol idegenforgalmi ügynökség ugyanakkor hosszabb távon meglehetősen derűlátó az Egyesült Királyságból érkező beutazóturizmus jövője kapcsán. Ennek oka pedig nem más, mint a Brexit egyik ritka jótéteménye, nevezetesen az, hogy
a Spanyolországban nyaraló britek nem uniós állam polgáraiként visszaigényelhetik a 21 százalékos áfát az utazásuk során vásárolt árucikkek után.
Ez nem vonatkozik a szolgáltatásokra, tehát nem jár vissza az áfa például az éttermi számlák vagy az autókölcsönzés után, ám a divatcikkek, a kozmetikumok, ékszerek és műszaki cikkek után már igen.
Eddig úgy tűnik, hogy hatásos a mézesmadzag, hiszen januártól szeptemberig – a The Local spanyol kiadása szerint – az áfát levonó brit turisták átlagosan 1337 eurót (1139 fontot) költöttek vásárlásra, sokkal többet, mint a 2019-es, 357 eurós éves átlag.
A probléma viszont az, hogy a brit turisták mindössze 10 százaléka kéri az áfa visszatérítését, a többség egyszerűen nem tud a kedvezményről – idézi Luis Llorcát, a Global Blue adó-visszatérítéseket intéző cég helyi vezetőjét az El País.
Llorca szerint a spanyol államnak tájékoztató kampányt kellene indítania a brit vendégek körében, hiszen tízből hatan, azaz 60 százalékuk a nyaralási költségvetése legalább felét vásárlásra kívánja fordítani, ráadásul a többi EU-s ország sem fog ölbe tett kézzel üldögélni. Az viszont minden bizonnyal a spanyolok mellett szól, hogy a britek egyébként is náluk szeretnek nyaralni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.