November 20. és december 18. között rendezik a labdarúgó-világbajnokságot Katarban, vagyis az pontosan egybeesik az ünnepi vásárlási szezonnal, amikor a kiskereskedők megtermelik az éves profitjuk jelentős részét. Jó üzlet szokott lenni a számukra a vébé is, hiszen a fociőrült britek ilyenkor alaposan feltankolnak sörrel, borral, tömény szesszel, csipsszel és egyéb nassolnivalóval.
Az energia- és a megélhetési válság, a szeptemberben ismét 10 százalék fölé gyorsuló infláció miatt azonban a fogyasztói bizalom már azelőtt rekordmélységbe zuhant, hogy a kormány immár visszavont adócsökkentési tervei miatt jelentősen megugrottak a jelzáloghitelek kamatai – emlékeztetett elemzésében a Reuters.
Így valószínűnek tűnik, hogy a két eseményre kevesebbet költenek majd a britek, mint akkor tették volna, ha hónapok telnek el az ünnepek és a focivébé között.
A kiskereskedelmi vezetők szerint a télre áthelyezett világbajnokság teljesen felborította azokat az algoritmusokat, amelyeket egyre gyakrabban használnak az ágazati előrejelzésekre és a logisztika megtervezésére. „Rémálomszerű az időzítés ahhoz, hogy bármi hasznot húzzunk belőle” – mondta a hírügynökségnek egy neve elhallgatását kérő élelmiszeripari veterán. Nem elég, hogy a boltoknak egyszerre kell koncentrálniuk a szezonális cikkek kiárusítására és a speciális szurkolói igények kielégítésére, még
az a veszély is fennáll, hogy a foci eltereli a fogyasztók figyelmét, és nem ringatják magukat kellően ünnepi hangulatba.
Ez oda vezethet, hogy a karácsonyi vásárlásokat a vébé utánra halasztják, vagyis az ünnep előtti utolsó hét még a szokásosnál is zaklatottabb és megterhelőbb lesz a kereskedelem számára.
Tényező lesz az is, ha az angol válogatott utóbbi hónapokban mutatott gyenge formája folytatódik, és mégsem jut tovább a csoportkörből. A szupermarketek azonban egyelőre arra készülnek, hogy Anglia és Wales jól teljesít majd. Van azonban B tervük a gyors kiesésre is, ebben az esetben a sörnek, nassnak és egyéb focival kapcsolatos terméknek fenntartott helyet sebesen feltöltik karácsonyra szánt holmival.
Ha ennyi bizonytalanság még nem lenne elég, a felkészülést tovább bonyolítja egy Angliában október 1-jén életbe lépett törvény, amely megtiltja, hogy az egészségtelen – túl sok zsírt, sót vagy cukrot – tartalmazó cikkeket az üzletek frekventált helyein árulják.
A számok mutatják, mennyire jó üzlet egyébként külön-külön a karácsony és a focivébé. 2018 júliusában, amikor a labdarúgás ünnepe egybeesett egy hosszabb hőhullámmal, a vásárlók 13 millióval több alkalommal keresték fel az Egyesült Királyság szupermarketeit a Kantar piackutató adatai szerint.
A karácsonyt és húsvétot nem számolva a britek soha nem költöttek egy hét alatt annyit alkoholra, mint az alatt a hét nap alatt, amikor az angol válogatott Kolumbiát és Svédországot is megverte – mintegy 287 millió fontot.
A koronavírus-járvány miatt tavaly megrendezett Európa-bajnokság hasonlóan jó üzlet volt, 1,2 milliárdos forgalmat biztosított a szupermarketeknek csak alkoholból. Akkor a döntőt hazai pályán elveszítették az angolok az olaszok ellen. Az is adott okot az ivásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.