BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszafordíthatatlan bajjal járhat Ursula von der Leyen nemtörődömsége

A vasúti szakma szerint az Európai Bizottság nem reagált érdemben a súlyos problémákra, pedig a szektor akár kétmilliárd eurós veszteséget is elszenvedhet a villamosenergia-árak drasztikus emelkedése miatt.

Az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége (CER) nem vár tovább, nyílt levélben szólította fel Ursula von der Leyent és az Európai Bizottságot, hogy tegyen végre valamit a fenntartható közlekedés európai gerincét adó vasút megmentéséért. A dokumentumban azt is közzétették, hogy a vasúti árufuvarozásban minimum háromszoros, de akár tízszeres többletköltséget is okozhatnak a villamosenergia-árak, amelyek összességében 2 milliárd eurós veszteséget okozhatnak a szektornak, a megfelelő döntések meghozatalára pedig nincs több idő, cselekedni kell.

Ursula von der Leyen - Josep Borrell in Ukraine
Fotó: Európai Bizottság

A CER-nél azt állítják,

már többször is kérték az EB első emberét, hogy közösen találjanak megoldást a kialakult problémára, ám nem kaptak valódi választ és kézzelfogható intézkedéseket. 

Sok cég most tárgyalja (újra) a 2023-as szerződés részleteit, ezért nem vártak tovább a nyílt levéllel, amely több javaslatot is felvet. A helyzet súlyosságát mutatja, hogy a vonatkilométerek 80 százaléka villamosított vonalon zajlik. A szervezet úgy véli, a vasútnak közvetlenül részesülnie kell az Európai Unió által kivetett extraprofitadóból beérkező forrásból, de a pályahasználati díjak azonnali csökkentése, elengedése vagy a fizetési kötelezettség elhalasztása is szükséges. A CER szerint a vasutat be kell vonni az energiatakarékossági stratégiába, és növelni kell az országok szabadságát, hogy szabadon biztosíthassanak állami támogatást a nehéz helyzetbe kerülő vállalatoknak.

Korábban gyors állami segítséget kért az elszabadult vontatásienergia-árak miatt a hazai vasúti szakma is,

legyen az támogatás, kompenzáció, árfixálás, ársapka, bármi, csak minél előbb érkezzen.

A Hungrailnek több javaslata is volt a megoldásra, a Rail Cargo Hungaria egyebek mellett a szabad áramvásárlás fontosságára hívta fel a VG figyelmét. „A megemelkedett energiaköltségek miatt sokat veszített a versenyképességéből az amúgy környezeti szempontból leginkább fenntartható szállítási mód, a vasúti áruszállítás, ezért olyan javaslaton dolgozunk a Technológiai és Ipari Minisztériumban, amelynek eredményeként átlagosan körülbelül 40 százalékkal csökkenhet a vasúttársaságok pályahasználati díja, egész pontosan a hálózat-hozzáférési díj (HHD) felárát szeretnénk eltörölni” – írta a VG-hez eljuttatott közleményében Vitézy Dávid, a tárca közlekedésért felelős államtitkára.

A szakember legfrissebb Facebook-bejegyzésében azt is bejelentette, hogy október 3. óta a MÁV-Start Budapest elővárosában hétköznap, a reggeli és délutáni csúcs között rövidebb motorvonatokat üzemeltet, ahol azt az ilyenkor jelentkező utasmennyiség megengedi, december 10-ig ezen 122 millió forintot spórolnának.

A társaság 2021 szeptemberében 36 forintot fizetett 1 kilowattóra villamos energiáért az idén szeptemberben ennek a nyolcszorosát, 288 milliót.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.