BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem menti meg a Black Friday a brit kereskedőket

November 25-től 28-ig akciókkal várják az üzletek a vásárlókat a világ szinte minden országában. Az elmúlt évtizedekben globálisan elterjedt Black Friday szinte már hagyománnyá vált, rengeteg vásárlók időzítette a nagyobb vásárlásait, vagy a karácsonyi ajándékok beszerzését erre az időszakra. Elemzők szerint azonban a megélhetési válság és a magas infláció idén visszafogja a vásárlási kedvet, ami azt jelenti, hogy elmarad az előző évektől a 2022-es Fekete Péntek.

A brit kereskedők bíznak benne, hogy a Black Friday megmenti az idei év végi forgalmukat, de várhatóan a vásárlók nem fognak mélyen a zsebükbe nyúlni az akciók ellenére sem. A Reuters arról írt, hogy az egyre súlyosbodó megélhetési válság miatt a lakosság inkább takarékoskodni fog az idén. Emellett a labdarúgó-világbajnokság is elterelheti a britek figyelmét az üzletekről.

Shoppers pass a sign advertising Black Friday discounts at a lingerie store on Oxford Street in London, England, on November 29, 2019. (Photo by David Cliff/NurPhoto via Getty Images)
Visszafogottabb lesz idén a Black Friday Nagy-Britanniában az elemzők szerint.
Fotó: Getty Images

A britek nagyjából 8,7 milliárd fontot költhetnek el idén a Black Friday alatt 

– olvasható a GlobalData for VoucherCodes kutatásában. A Fekete Pénteki akciók november 25-től november 28-ig tartanak. Ez 0,8 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, ami az inflációval számolva jelentős volumencsökkenést jelent.

Elstartolt a Black Friday, indulhat a roham, de a hatóságok is felkészültek

A Gazdasági Versenyhivatal már korán reggel figyelmeztetést adott ki, hogy figyelik az akciókat.

A rekord magas infláció és a megélhetési válság miatt a fogyasztók idén csökkentik a kiadásaikat. Az Egyesült Királyságban az infláció októberben 11,1 százalékos volt, ami 41 éves csúcsnak számít. A fogyasztói árak ilyen mértékű növekedése felemészti a háztartások jövedelmét és megtakarításait. A legtöbben korán, még a karácsonyi áremelések előtt elkezdték a karácsonyi ajándékok beszerzését – írta meg a Reuters. A McKinsey tanácsadócég szerint a britek negyede már elintézte a karácsonyi bevásárlást és mindössze tizedük tervezi, hogy a Black Friday alatt szerzi be a karácsonyi ajándékokat. A tanácsadócég munkatársai azt is közölték, hogy a Fekete Péntek kezdetben a csúsztatott vásárlások időszaka volt, mára viszont főleg a karácsonyi ajándékok beszerzéséről szól. Emellett sokan spontán üzleteket ütnek nyélbe az akciós hétvégén.

A labdarúgó-világbajnokság elveszi a fókuszt a Black Friday akcióiról

Az Egyesült Királyság üzleteinek nem szerencsés, hogy a Black Friday pont Anglia és Wales világbajnoki mérkőzéseinek ideje alatt van. A britek esetében önmagában is ünnepnapnak számít egy focimeccs, de ezek a találkozók most különösen fontos a két nemzet számára. Anglia az első mérkőzésen 6–2 arányban győzte le Iránt, ezzel pedig vezeti a csoportját, miközben Wales döntetlent játszott az Egyesült Államokkal. Az angoloknak fontos lépés lenne az amerikaiak felett aratott pénteki siker a csoportelsőséghez, miközben Walesnek mindenképpen szüksége van az Irán elleni három pontra, ha oda akar érni a második helyre a csoportjában a csoportban. A fontos meccsek miatt valószínűsíthető, hogy 

a britek egy jelentős része inkább otthon marad szurkolni és nem szórja el a megtakarítását az üzletekben.

Az angol–iráni találkozó előtt az iráni játékosok nem énekelték a nemzeti himnuszt, ezzel az iráni véres tüntetésekben résztvevőkkel szolidarítottak. A teheráni vezetés nem sokkal később letartóztatott egy iráni labdarúgót, aki ugyan nem tagja a válogatottnak, de esete egyértelmű üzenet lehet a Katarban tüntető nemzeti tizenegy tagjai számára.

Nem mindenhol ennyire fakó a Black Friday

Ugyan a briteknél láthatóan nem mozgatja meg a tömegeket a Black Firday, más országokban megrohanhatják az üzleteket a vásárlók a hétvégén. Az Idealo európai ár-összehasonlító portál szerint az olasz fogyasztók 65 százaléka tervez vásárolni a Fekete Pénteken. 

A PwC France kutatása szerint Franciaországban a vásárlók 70 százaléka csap majd le az akciókra a hétvégén. Spanyolországban már negatívabb a hangulat és a vásárlóknak csupán 24 százaléka akar beszerezni valamilyen leértékelt terméket.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.