Míg 2021-et az ellátási láncok szakadozása, a kikötőkben feltorlódó hajók, a kamionsofőrök hiánya és hasonló szalagcímek uralták, tavaly már a helyzet normalizálódása volt inkább tapasztalható, ahogy világszerte elkezdtek fogyatkozni a koronavírus-járvány idején felhalmozott megtakarítások, és ráadásként a fogyasztók egyre inkább elkezdtek a szolgáltatásokra költeni a tartós fogyasztási cikkek és más tárgyak helyett.
Egyre inkább érezhetővé vált mindeközben az ostorcsapáshatás néven ismert jelenség is, amikor a kereslet megugrását hiány, majd túlzott rendelésállomány követi, amely egy ideig tovább súlyosbítja az ellátás normalizálódását, hogy aztán végül raktárakat megtöltő készletállományhoz vezessen. Mindennek hatására a teherszállítás – legyen szó annak tengeri, közúti, vasúti vagy épp légi formájáról – hosszabb időre a lejtőre kerül.
A magas raktárkészletek nemcsak a teherszállítás, de a feldolgozóipar kilátásait is rontják, ugyanakkor
ezeknek a szektoroknak a gyengélkedése mérsékelheti az olajárakat, olcsóbb üzemanyaghoz vezetve ezzel – különös tekintettel a gázolajra.
A Reuters írása szerint azonban könnyen lehet, hogy az áruszállítási ciklus elérte a mélypontot, legalábbis számos adatból már erre lehet következtetni. Egy holland kormányzati tanulmány szerint bár az idei első három hónapban a globális áruszállítás 1,1 százalékkal elmaradt a tavalyi év hasonló időszakától, ám a márciusi volumen már csak 0,2 százalékos visszaesését jelzett.
A szingapúri tengeri konténerforgalom áprilisban már 7 százalékos emelkedést mutatott. A londoni Heathrow repülőtér áruforgalma február és április között hasonló mértékű csökkenésről tanúskodott, ám ez jóval kisebb az október és december közötti 14 százalékos visszaesésénél éves szinten. Hasonló a helyzet a japán Narita repülőtéren, ahol november és január között az éves zsugorodás még 26 százalék volt, de a január–márciusi időszakban már csak 22 százalék.
Azonban
a kiemelt jelentőségű amerikai gazdaságban kevesebb biztató jelet látni,
hiszen a vasúti áruszállításban 3,1 millió konténer mozgott az idei első három hónapban, szemben a tavalyi év azonos időszakában tapasztalt 3,4 millió konténerrel. Noha az amerikai kamionoscégek a volumen kevesebb mint 1 százalékos visszaesésről számoltak be az első negyedév során, a márciusi adat 5 százalékos visszaesést jelez.
Az amerikai kikötőkben rosszabb a helyzet, a kilenc legnagyobb közülük 16 százalékkal kevesebb konténert fogadott áprilisban, és 17 százalékkal kevesebbet az év első négy hónapjában, mint tavaly. Az óceáni áruszállítás rendeződésére utal a Freightos Baltic Exchange indexe, és hasonló adatokat mutat a Drewry tanácsadó indexei is.
A világszerte csökkenő energiaárak és az infláció lassulása ismét meghozhatja a fogyasztók vásárlási kedvét, és apadásnak indulhatnak a felhalmozott árukészletek is, új lendületet adva a teherszállításnak és a feldolgozóiparnak éppúgy, mint az olajáraknak. Ugyanakkor
a kínai újranyitás végül nem hozta magával a várt felpattanást, ami némiképp kifogta a szelet a világgazdaság vitorlájából.
A teherszállítási és feldolgozóipari ciklus mélypontját követő fellendülés azonban megadhatja a növekedéshez szükséges lendületet, megnehezítve a jegybankok harcát a makacsul kitartó inflációval szemben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.