A világ olajfinomítói egyre nehezebben tudnak elegendő gázolajat termelni, ami súlyos hiányhoz vezethet az iparban és a közlekedésben egyaránt, valamint az inflációt is tovább erősítheti – írta a Bloomberg.
A nyersolajárak egyre közelebb araszolnak a 95 dolláros hordónkénti árszinthez, ami a finomított üzemanyagok piacán is jelentős dráguláshoz vezetett. Ezek közül a dízel kiemelkedően magasra ugrott, a gázolaj ára Európában 60 százalékkal emelkedett a nyár vége óta, ami a valaha mért legnagyobb növekedés az év ezen időszakában.
A világ finomítói hónapok óta gyenge termeléssel küzdenek, miután az északi féltekén a nyári perzselő hőség miatt az üzemek alacsonyabb szinten voltak kénytelenek működni, így a meglévő készletek is alacsonyan maradtak.
Az olajvállalatokra komoly nyomás nehezedik, hogy olyan termékeket állítsanak elő, mint a benzin vagy a repülőgép-üzemanyag, amelyekre a kereslet erőteljesen megélénkült. A dízel emiatt háttérbe szorult, és most komoly hiány van kialakulóban a piacon
– mondta Callum Bruce, a Goldman Sachs elemzője. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) múlt heti jelentése azzal számolt, hogy a dízelfogyasztás az idén naponta mintegy 100 ezer hordóval fog megnőni. Ehhez képest a benzin esetében napi 500 ezerre, a repülőgép-üzemanyag és a kerozin esetében pedig több mint napi egymillió hordóra számítanak.
A koronavírus-járvány alatt ráadásul világszerte bezárták a kevésbé hatékony üzemeket, és hiába próbálják követni a termelők a fogyasztás növekedését, sok finomító egyszerűen már nem létezik. A dízel kulcsfontosságú, mint ipari és szállítási üzemanyag, a készletek csökkenése pedig a termelés és a szállítmányozás visszaesésén keresztül a teljes gazdaságot befolyásolhatja, a magasabb árak pedig gyorsan a fogyasztókra fognak hárulni.
A legnagyobb probléma, hogy több nagy olajexportőr – Oroszország és Szaúd-Arábia – is bejelentette, hogy csökkenteni fog a termelésen, ami jelentősen korlátozná a nemzetközi ellátást a téli hónapok előtt.
A dízelárak ugrása alapvetően a kínálat csökkenéséből ered, amiért az exportőrök és a finomítók is felelősek, ráadásul a nyár folyamán a legtöbb ország nem tudott elegendő mennyiségű üzemanyagot felhalmozni
– mondta Eugene Lindell, az FGE tanácsadó cég finomított termékekért felelős vezetője.
De még mindig van remény arra, hogy a dízelhiány átmeneti lesz, és hamarosan enyhülni fog. A hűvösebb téli hónapok közeledtével az időjárás kevésbé korlátozza a finomítókat, akik már most felismerték, hogy a gázolaj elhanyagolásának súlyos következményei lesznek, ráadásul a magas dízelárak is azt ösztönzik, hogy többet állítsanak elő.
Tudjuk, miért ennyire drága az üzemanyag – degeszre keresik magukat az ukránok és a horvátok a magyarokon, de a benzinkutakat sem kell félteniA régióban is extrém drágának számít a magyar üzemanyag. Ennek sok oka van, de a közelmúltban felütötte a fejét egy új jelenség. Az ukránok és a horvátok ugyanis brutálisan megvámolják a Magyarországra érkező kőolajat, ezt pedig végső soron a fogyasztók fizetik meg a benzinkutakon. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.