A United Auto Workers (UAW) szakszervezet gyakorlatilag figyelmeztetés nélkül kiterjesztette a sztrájkot a Ford legnagyobb gyárára, a jövedelmező pickup teherautókat összeállító kentucky-i egységre, ami éles eszkalációt jelent a négy hete tartó munkabeszüntetésekben.
Az UAW bejelentett, hogy az üzem 8700 szervezett munkása azért lépett sztrájkba, mer a második legnagyobb amerikai autógyártó nem volt hajlandó továbblépni az egyeztetések során. A három detroiti nagyot – a Ford mellett a General Motorst (GM) és a Stellantist – célzó akció immár négy hete tart, és folyamatosan újabb egységekre terjesztették ki.
A Reuters emlékeztetett, hogy az autógyártók már több mint duplájára emelték eredeti bérajánlatukat, belementek, hogy az inflációhoz igazítsák a fizetésemelést, és növelték az ideiglenes dolgozók bérét, de az UAW-nek ez nem elég, a kétszintű bérrendszer eltörlését, valamint a szakszervezeti rendszer kiterjesztését követeli mindhárom vállalat akkumulátorgyáraira is.
A brit hírügynökség szerint Shawn Fain, az UAW elnökének döntése a sztrájk további kiterjesztéséről nagy csapás a Fordnak, és az egész éves nyereségére is negatív hatással lesz. A kentuckyi gyárban szerelik össze a Super Duty pickup teherautókat, a Lincoln Navigator és a Ford Expedition SUV-okat. Ez a Ford legnyereségesebb üzeme, 25 milliárd dolláros éves bevételt termel – ez a cég globális autóipari bevételének egyhatoda. A sztrájk hírére a vállalat részvényei a zárás utáni kereskedésben mintegy két százalékot estek.
A lépés egyúttal figyelmeztetés a GM és a Chryslert tulajdonló Stellantis számára is,
amelyek az eddig kiszivárgott információk szerint ajánlataikban elmaradtak a Fordtól. Fain még pénteken közölte, hogy kész leállítani a munkát a GM arlingtoni (Texas) gyárában, ahol a Cadillac Escalade, a Chevy Suburban és egyéb nagy méretű, drága SUV-ok készülnek. A Stellantisnál a szakszervezet következő „áldozata” a Ram pickup és a Jeep SUV lehet.
A legfrissebb felmérések szerint ráadásul az amerikaiak közül sokkal többen támogatják a szakszervezet magasabb bérért folytatott harcban, mint az autógyárakat. Az AP és a NORC Center for Public Affairs Research közvélemény-kutatásának eredménye szerint
a megkérdezettek 36 százaléka szimpatizál a sztrájkolókkal és csak 9 az autógyártókkal.
Ez azonban messze elmarad attól az 55 százaléktól, amely kiállt a hollywoodi forgatókönyvírók és színészek mellett.
A válaszadók 51 százaléka szerint a szakszervezetek segítenek az amerikai munkavállalóknak, és csak 15 százalék szerint ártanak a munkások érdekeinek. A megkérdezettek egyharmada szerint az érdekképviseletek jót tesznek az amerikai gazdaságnak is, míg 22 százalék szerint ártanak neki.
Ian Shepherdson, a Pantheon Macroeconomics vezető közgazdásza szerint azonban teljes körű autósztrájk esetében akár 1,7 százalékponttal visszaeshet a negyedéves amerikai GDP egy olyan időszakban, amikor a szakértők egyébként is attól tartanak, hogy recesszióba fordul a világ legnagyobb gazdasága.
Tíz amerikaiból hat mondja azt, hogy helyes magasabb bért adni az autógyári munkásoknak,
de a vélemények jelentősen különböznek párthovatartozás alapján: a demokraták 80, a republikánusok nem egészen 50 százaléka osztja ezt a nézetet. Előbbiek 55, utóbbiak 22 százaléka támogatja a munkásokat az autógyártókkal szemben.
Az UAW többi követelését illetően már nem ilyen egyértelmű a támogatást. A négynapos munkahetet 38 százalék tartja csak helyesnek, 21 százalék rossznak. Joe Biden elnök egyértelműen kiállt a szakszervezet mellett, még a sztrájkőrségbe is beállt szeptember végi látogatása során.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.