Nem nevezhetők jónak a középiskolások pénzügyi ismeretei – ezt állapította meg az Econventio Közhasznú Egyesület és a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) gazdaságtudományi karának felmérése, amelyet az Állami Számvevőszék sajtótájékoztatóján ismertettek tegnap. A tesztet tavaly 5700, az idén pedig 10 500 diák töltötte ki, és mivel a két vizsgálat eredménye hasonló lett, a kutatás validnak tekinthető – mondta az eseményen Kovács Péter, az SZTE docense.
A diákok egy százas skálán mindössze 45 pontot értek el átlagosan, közülük a legjobban azok teljesítettek, akik az interneten szerezték be a pénzügyi ismereteiket, náluk gyengébben szerepeltek azok, akik az iskolában tanultak a pénzügyekről, és még gyengébben azok, akik a családból szerezték be az ilyen információkat. Ez azt mutatja, hogy a magyarországi felnőttek pénzügyi kultúrája sem lehet túl magas, ami azért is nagy probléma, mert a középiskolások pénzügyi ismereteinek legfőbb forrásai az otthon látottak.
A kutatók hat témakörben vizsgálták a tizenévesek ismereteit, a pénzügyekhez való hozzáállását és a pénzügyi intelligenciáját, ezek a munka világa, a makrogazdasági kérdések (országkockázat, infláció, adózás), a banki szolgáltatások, a megtakarítások és befektetések, a biztosítás és nyugdíj, valamint a hitelezés voltak. A leggyengébb eredményt a diákok az államadóssággal kapcsolatos kérdéseknél érték el. Az egy főre jutó magyarországi államadósságot három lehetséges válasz közül mindössze az ötödük tippelte meg helyesen, és arra a kérdésre is több mint 80 százalékban rosszul válaszoltak, hogy Magyarország, Görögország és Japán közül melyik államban a legmagasabb a GDP-arányos államadósság.
Nagy a káosz a tőzsde és a részvények témakörében is. A diákok 40 százaléka szerencsejátéknak tartja a tőzsdét, és kevesebb mint a negyede tudja, hogyan vásárolhat részvényeket. A Magyar Nemzeti Bankról pedig a diákok egyharmada azt hiszi, vállalati hitelezéssel és számlavezetéssel foglalkozik. A hitelkártyáról csak minden negyedik tizenéves tudja, mire való, és hogyan lehet kamatmentes vásárlásra használni, azt viszont tízből hatan tudták pontosan, mi is volt a 2011 végén 2012 elején elérhető „végtörlesztés”.
A diákok döntő többsége szerint fontos a takarékoskodás, 64 százalékuk szerint félre kell tenni valamennyi pénzt minden alkalommal, amikor az ember megkapja a fizetését, 28 százalékuk szerint pedig legalább akkor, ha a hó végén marad belőle. A megtakarításokkal, befektetésekkel kapcsolatos kérdésekre adott válaszok átlagosan valamivel több mint fele volt egyébként helyes, a biztosításoknál pedig csaknem a kétharmada volt jó. A legtöbben tudják, hogyan kell egy koccanásos balesetet bejelenteni a biztosítónak, és majdnem minden második diák tudja, mi az a baleseti adó.
Az is érdekes, hogyan képzelik a középiskolások a felsőfokú tanulmányaik finanszírozását. A legtöbben – 44 százalék – szülői támogatásból szeretné fedezni a költségeket, 28 százalékuk pedig diákmunkát vállalna ennek érdekében. A diákhitel felvételét csupán 1,6 százalékuk választaná, pedig a jelenleg kínált konstrukciók kamata igazán kedvező.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.