Közben a pénzintézet jelentős mennyiségű pénzt kaszál az akciói után. Az NYT cikke emlékeztet arra, hogy a Goldman Sachs három évvel ezelőtt megvásárolta a Metro International céget, amelynek Detroit térségében lévő raktáraiból érkezik az amerikai piacra az alumínium nagy része. Mielőtt a befektetési bank beszállt e vállalkozásba, az ügyfeleknek átlagosan mintegy hat hetet kellett várniuk az alumínium leszállitására, jelenleg már 16 hónapot.
Minden egyes napra, amelyen az alumíniumot a raktárban tárolják, raktárilletékeket kell fizetni, amelyeket a Goldman Sachs az ügyfeleinek felszámol. A NYT kutatásai szerint ezen kívül a szándékosan meghosszabbitott tárolási idők is a magasba hajtják a piaci árat. Amerikában ugyanis az alumínium negyede a Metro International csarnokain keresztül megy át. Ez nagy hatással van a tőzsdékre, ezért más vállalatok ügyfeleinek is a megemelt árat kell megfizetniük, még akkor is, ha a hosszú várakozási idő megkerülése érdekében például közvetlenül a bányatársaságoknál vásárolnak be.
Elemzők szerint - mutat rá a NYT - a Goldman Sachsnak e stratégiája az amerikai fogyasztóknak az elmúlt három évben több mint ötmilliárd dollárjába került. "Ez teljesen mesterséges költségráfordítás" - idézte annak a tanácsadó cégnek a főnökét, amely a nyersanyag-kereskedelemre szakosodott. A szabályok szerint naponta 3000 tonnát kell kiszállítani. Ám nem az ügyfeleknek. Hanem szakértők véleménye szerint a Metro-csarnokaiból e mennyiség 90 százaklékát viszik át. A NYT adatai szerint a Metro International a Goldman Sachs vezetése alatt saját kamionflottát tart fenn, amely naponta többször ide-oda utaztatja a saját raktárak között az alumíniumot, részint a szabályok betartása, ám mégis annak megakadályozása érdekében, hogy a raktározási idők rövidüljenek.
Mesterséges áremelkedés fenyegetheti a jövőben a vörösrezet is - írja a lap. Ugyanis a Goldman Sachs, a JP Morgan és a BlackRock pénzügyi igazgatási cég tulajdonában van együttesen a piacon rendelkezésre álló vörösréznek már a 80 százaléka. Ezt az Egyesült Államok tőzsdefelügyelete tavaly engedélyezte, állítólag abban a meggyőzépdésben, hogy a rendelkezésre álló vörösréz megfogyatkozása nem hajtja fel az árakat. 2002 óta a nyersanyagtőzsdéken az ár a tonnánként 1500 dollárról 7000 dollárra emelkedett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.