„A globális pénzügyi válság idején és az azt követő években számos cég szembesült azzal, hogy a korábban megbízható partnerei is fizetési késedelembe estek, vagy rosszabb esetben csődbe mentek, megszűntek” – mondta a Világgazdaságnak Vanek Balázs, az Atradius magyarországi fióktelepének országigazgatója. Szerinte a cégek óvatosabbak lettek, jobban megválogatták vevőiket, több hitelbiztosítást kötöttek, limitmegállapításokat és céginformációt vásároltak, illetve hatékonyabb követeléskezelési módszereket alkalmaztak. Ez a jelenség Magyarországot mostanában érte el. Míg a 2013-ban a visegrádi országok közül a magyar vállalkozások alkalmazták leginkább a halasztott fizetés módszerét, addig a 2014-es felmérés alapján a 49,2 százalékos magyar adat messze elmarad Csehország 65,8 százalékos, és Szlovákia illetve 53,4 százalékos arányától, egyedül a lengyel vállalkozások nevezhetőek óvatosabbnak a maguk 42,5 százalékos halasztott fizetési rátájával. „Az elmúlt években a magyar cégek rekord magas arányban alkalmaztak a halasztott fizetés módszerét a régióban, azaz egymást hitelezték, idén azonban a magyar adat a legalacsonyabb a régióban a halasztott fizetések területén” – mondta el Vanek Balázs. A halasztott fizetésű számlák esetében a határidőre ki nem fizetett számlák aránya 2013 után ismét Magyarországon a legalacsonyabb a régióban, 25,4 százalék. Ezzel szemben az átlag Kelet-Európában 31,9 százalék, Nyugat-Európában pedig 37,6 százalék.
Pozitívak a tapasztalatok a követeléskezelés területén is, hiszen ma már a magyar cégek 63,2 százaléka alkalmaz valamilyen követeléskezelést, igaz háromnegyedüknél a fizetési felszólítás az elsődleges eszköz. Pedig a hatékony követeléskezelés nagyon fontos a cég szempontjából, hiszen jelentős kintlévőségek esetén romlanak a cég a pénzügyi mutatói (például cash-flow), ez negatívan hat a cég pillanatnyi értékére és hátráltatja a fejlesztéseket. „Mindez nehezíti a mindennapi működést, körbetartozási láncot okozhat, amely dominóeffektust idézhet elő, ami az építőiparban be is következett” – magyarázta az Atradius országigazgatója.
Minél hosszabb idejű a nemfizetés, annál nehezebb behajtani a tartozást. A 90 napon túli követelések értékének 41 százaléka behajthatatlan Magyarországon, de Nyugat-Európában is 35 százalék az arány. Vanek szerint a jelenlegi csődtörvény sem hozta meg a kívánt hatást, átstrukturálások helyett inkább vagyonkimentéseket látni.
Míg korábban a devizahitel felvétele számíthatott végzetes döntésnek egyes vállalatokra nézve, most az ukrán válság jelent nagy kockázatot. Vanek Balázs szerint a régiós országkockázat a magyar cégekre nézve, illetve az ukrán üzleti partnerekkel rendelkező vállalkozások esetén közvetlen problémaként is jelentkezhet.
A nagyok lassan fizetnek
A visegrádi négyek vállalatközi fizetési szokásait vizsgáló Atradius-tanulmány szerint a vevőknek biztosított halasztott fizetés átlagos időtartama nem változott érdemben itthon: idén 30,8, míg tavaly 30,4 nap volt. Ez összhangban áll a kelet-európai válaszadók által megjelölt átlagos időtartammal (29,6 nap), és némileg alacsonyabb csak, mint a nyugat-európai átlag (33,7 nap). A magyar feldolgozóipar biztosítja a leghosszabb fizetési határidőket a vevőik számára (átlagosan 32 napot), míg a nagykereskedelmi, kiskereskedelmi, disztribúciós szektorban a legrövidebbeket (29 nap). Emellett a nagyvállalatok nyújtják a leghosszabb fizetési határidőket vevőiknek (átlagosan 38,2 nap), míg a kisvállalkozások a legrövidebbeket (átlagosan 28,2 nap).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.