Lassan meglódul az orosz fogyasztás, s ha a még érvényben lévő, az ukrajnai katonai intervenció nyomán elrendelt gazdasági szankciókat is feloldják, aranyéletük lehet a kedvező fejleményekre gyorsan reagáló külföldi vállalatoknak. A Vlagyimir Putyint nagyra becsülő Donald Trump elnökké választásával az amerikai–orosz gazdasági kapcsolatok is új lendületet vehetnek.
Az orosz befektetéseik mellett végig kitartó multik már meg is kezdték a felkészülést. A svéd IKEA bútorgyártó és kereskedelmi lánc 1,6 milliárd dollárt költ a következő öt évben hálózatának fejlesztésére, a francia Leroy Merlin barkácslánc ugyanezen idő alatt 2 milliárd eurót fordít szakáruházai számának növelésére. Az amerikai Pfizer gyógyszergyártó új üzemet létesít, a Mars édesség- és állateledel-gyártó pedig bővíti kapacitásait Oroszországban.
Egyes szakértők szerint Oroszország már annyira olcsó, hogy jobban megéri oda vinni a termelést, mint Kínába. A tőke pedig keresi a helyét: amíg tavaly összesen 5,9 milliárd dollár érkezett külföldről, az idei első három negyedévben már 8,3 milliárd dollárnyi FDI-t mutatott ki a központi bank statisztikája. Ez is segíti a gazdasági növekedést, amelynek jövő évi ütemét szerény 0,8 százalékra teszik Moszkvában. Nagyobb is lehetne, ehhez azonban elengedhetetlen lenne az olajpiaci árak emelkedése. Az orosz kapcsolatokkal rendelkező multikat az is óva intheti, hogy a legmegbízhatóbb vásárlóerőt képező középosztály az utóbbi két évben 14 millió fővel csökkent a Sberbank felmérése szerint.
A kiskereskedelmi forgalom tavaly tíz, az idén mintegy 5,3 százalékkal csökken, azaz van honnan visszajönni. Az IKEA mellett a PepsiCo is a napokban jelentette be 40 millió dolláros babatápszerüzemének megépítését. Már a Ford is termelésének növelésén gondolkodik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.