Harminc százalékkal drágult tavaly az ausztrál gyapjú a helyi árutőzsdén, a jelenlegi ár már meghaladja a kilogrammonkénti 18 ausztrál dollárt – áll a Bloomberg összefoglalójában. A trend 2014 óta emelkedő, akkor valamivel 10 dollár felett kereskedtek a gyapjúval. Az évek óta csökkenő kínálat mellett új felhasználási területek megjelenésével magyarázható a szinte töretlen emelkedés. Olyan sportmárkák, mint az Adidas, a Nike és a Puma, 2014 óta sorra dobják a piacra a gyapjúszálból kötött sport- és utcai cipőmodelljeiket, kihasználva, hogy a műszálassal szemben egyre többen részesítik előnyben a természetes anyagból készült ruhákat és lábbeliket.
A 24 ezer gyapjúval foglalkozó farmergazdaságot képviselő Australian Wool Innovation (AWI) előrejelzése szerint hiába nőttek csak 30 százalékkal 2017-ben az árak, a további emelkedésnek bőven van tere. A globális ruhaipari megrendelések mintegy 90 százalékát teljesítő ausztrál gyapjú fő felvevőpiacának a kínai manufaktúrák számítanak, lekötik az export 78 százalékát. Fontos vásárló még Olaszország, ahol a kereslet az aktuális divatirányzatok függvényében változik.
Az exportőrök mégis fanyalognak, mivel a külföldi vásárlók között aránytalanul alacsony az amerikai megrendelések mennyisége, egy főre 300 grammnyi gyapjúvásárlás jut az Egyesült Államokban, míg Kínában, Európában és Kanadában magasabb, egy kilogramm körüli az átlag. Ezen szeretne változtatni az AWI: a szervezet televíziós reklámjai idén lesznek láthatók az amerikai televíziócsatornákon, a kampány fő célcsoportja az Y generáció. Az ausztrálok igyekeznek tréfás üzenetekkel meggyőzni a lakosságot, hogy a jó minőségű ausztrál gyapjúból készült ruha nem viszket, és nem irritálja a bőrt.
A tőzsdei árakat magasan tartja az is, hogy a helyi termelés a 90-es évek óta évi 720 ezer tonnáról tavaly 427 ezer tonnára esett vissza, viszont idén 446 ezer tonnára becsüli az ország mezőgazdasági hivatala az előállított gyapjú várható mennyiségét. Ami az árak alakulását illeti, az exportminőségű gyapjú 20 százalékos drágulása nem jelentene meglepetést. Ha így lesz, a világ legnagyobb gyapjúexportőre 4,3 milliárd ausztrál dolláros bevételre tehet szert idén a kivitelből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.