Elon Musk kedden már ellőtte puskaporát, amikor egy Tesla Roadstert felküldött az űrbe, így az elektromosautó-gyártó szerdai, az amerikai piaczárást követően közzétett gyorsjelentése besült petárdaként hatott a befektetőkre. Az alapító-vezérigazgató által szignált dokumentum piaci megközelítésben szokatlanul szürke számokat tartalmazott: az évzáró negyedévben a Tesla 3,29 milliárd dolláros bevételt ért el, ez kereken egymilliárddal jobb az egy évvel korábbinál, de csak hajszálnyival haladta meg az elemzői várakozásokat. Az adózott eredménynél a tavalyi 106 millió dolláros mínusz helyén most egy 513 milliós lyuk tátong. Egy részvényre lebontva ez a tavalyi 0,69 dollár után 3,04 dollár, ami negatív rekord. Igaz, a Thomson Reuters konszenzusa ennél 8 centtel rosszabb EPS-ről szólt. A cég készpénzállománya 3,4 milliárd dollár, vagyis egyes várakozásokkal ellentétben nem szorul forrásbevonásra. Később, a kínai üzem létesítéséhez és a kamiongyártó kapacitás kiépítéséhez viszont várhatóan nem lesz elegendő a személyautó-modellek felgyorsuló értékesítéséből befolyó összeg. Arra azonban futja majd, hogy az idén üzemi szinten végre nyereséget mutasson ki a társaság.
A piac a gyorsjelentésre 1,45 százalékos eséssel reagált a tegnapi nyitás előtti kereskedésben. A menedzsment megismételte a korábbi terveket, ezek szerint a bevételek szempontjából kulcsfontosságú 30 ezer dolláros családi villanyautó, a Model 3 sorozatgyártásánál az eredeti tervekhez képest csúszás mutatkozik, de jó úton haladnak ahhoz, hogy március végére elérjék a heti 2500-as, június végére pedig az ötezres szériaszámot. A vizsgált negyedévben csupán 1543 Model 3-at adtak át, ami a megrendelések 400 ezer feletti számához képest elenyésző mennyiség. A Tesla hatalmas szerencséje, hogy az ezerdolláros foglalókat letevő ügyfelek kitartóak, körükben elenyésző a lemorzsolódás. A 2019-re a tervek szerint sorozatgyártás-éretté váló Tesla Semi elektromos nyerges vontató 150–200 ezer dollár közötti típusaira pedig sorra érkeznek a flottamegrendelések, s velük a darabonként leszurkolt 50 ezer dolláros előleg is befolyik a kasszába. Az autógyártás mellett a társaság másik fő területe, az áramtermelést és az energiatárolást szolgáló eszközök készítése is lendületet vett, az ebből származó bevétel 131-ről 298 millió dollárra nőtt elsősorban az akkumulátorgyártó Gigafactory átadásának köszönhetően, de a napelemes palacserepek forgalmára sem lehetett komoly panasz.
A Teslához hasonlóan a kínai Geely tulajdonában lévő Volvo Cars is rekordszámokat közölt, a Teslához képest azzal a különbséggel, hogy a mérleg pozitív előjelű. Az autógyártó üzemi eredményét 28 százalékkal 14,1 milliárd svéd koronára, azaz 176 milliárd dollárra növelte a tavalyi évzáró negyedévben, miközben árbevételét 17 százalékkal 210,9 milliárd koronára, azaz 26,1 milliárd dollárra hizlalta. A Volvo eladásai immár negyedik éve folyamatosan nőnek: tavaly például 571,5 ezer gépkocsit adtak el, 7 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Főként Kínában fogynak jól a Volvók, ott is elsősorban a cég magas haszonkulccsal értékesíthető városi terepjáróit veszik. A vállalat az elektromos autók fejlesztése mellett arra fókuszál, hogy pár éven belül 800 ezresre növelje járműeladásait.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.