Kedden is folytatódott a Facebook-részvények esése: a nyitás után mínusz 2 százalékban volt az árfolyam, az előző napi majd 7 százalékos zuhanás után. Az esés hátterében az áll, hogy kiderült, a Donald Trump elnökválasztási kampányában közreműködő Cambridge Analytica 50 millió Facebook-felhasználó adataihoz jutott hozzá illetéktelenül.
A Facebook bukása hétfőn a Nasdaqot is a mélybe rántotta, a vezető technológiai index öt egymást követő kereskedési napot zárt mínuszban, ilyesmire pedig 2016 novembere óta nem volt példa. Pedig a februári részvénypiaci zuhanásból először a Nasdaq index állt talpra, a múlt havi mélypont után 13 százalékos pozitív korrekció következett, ami egy hete történelmi csúcsra, 7588 pontig repítette a mutatót.
A Bloomberg összegyűjtötte azokat az érveket, amelyek szerint még nincs ok az aggodalomra a vezető tech részvények piacán. Jonathan Golub, a Credit Suisse vezető részvénystratégája szerint a technológiai csúcscégeknél 10 százalékos lehet az idei átlagos árbevétel-növekedés, ami – az energetikát leszámítva – a legmagasabb lenne az S&P 500 index szektorai között. Matt Maley, a Miller Tabak vezető stratégája emlékeztetett: az S&P 500 információtechnológiai alindexében szereplő vállalatok 84 százalékára igaz, hogy az árfolyam az 50 napos mozgóátlag felett van, ilyen magas arányra pedig csak a februári részvénypiaci zuhanás előtt volt példa. Szintén pozitívumként értékelte Maley, hogy a Nasdaq részvényein az esésre játszó, nyitott short állomány 7 millió darabra csökkent a február végi 22 millióról.
A Facebook-árfolyam óriási esése miatt kapott a szokottnál nagyobb figyelmet, hogy Mark Zuckerberg múlt pénteken megvált 465,4 ezer részvényétől a jelenleginél jóval magasabb árfolyamon. Aznap 85,5 millió dollárt kapott a részvényekért, ha az eladást keddre halasztja, be kellett volna érnie 77,7 millió dollárral. Rontott az általános befektetői hangulaton az Oracle bejelentése is, amely a vártnál pesszimistább eladási trendekről számolt be a felhőalapú termékekkel összefüggésben. Szemben a vállalat előrejelzéseivel, az elmúlt negyedév nem okozott csalódást: a szoftverszolgáltató árbevétele 6 százalékkal 9,8 milliárd dollárra nőtt az előző év azonos negyedévéhez képest. Az egy részvényre jutó profit 83 dollárcent lett, ami több az elemzői konszenzusban szereplő 72 centnél.
Elemzők többsége szerint a Facebook kénytelen lesz szigorítani az adatkezelési szabályzatát, és kérdéses, hogy annak milyen hatása lesz a hirdetési bevételekre. Nem megerősített hírek szerint az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság vizsgálatot indított, hogy kiderítse, a cég megsértette-e a személyes adatok felhasználhatóságát szabályozó 2011-es rendeletet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.