Alaposan meglepte riválisait a Toyota, mikor a minap bejelentette, teljesítményét egyáltalán nem fogja vissza a globális csiphiány. Miközben a Teslától a Stellantison, a GM-en, a Volkswagenen és Nión át a Hondáig és a Fordig, egymás után jelentik be az autógyártók, hogy lassítják vagy szüneteltetik az összeszerelést, a világ legnagyobb autógyártója az e hónap végén befejeződő üzleti évében növelte a termelést, aminek eredményeként legújabb előrejelzésében az időszak egészére 54 százalékos profitbővülést vár.
A Toyota volt az egyetlen gépkocsi-gyártó, amely megfelelően felkészült a csiphiányra
– mondta el a Reutersnek az autós audiórendszerek és kijelzők előállítására specializálódott Harman International munkatársa is, aki szerint már novemberben érzékelhető volt, hogy egyre nehezebb például a szórakoztató elektronikához elengedhetetlen központi processzor egységhez jutni (CPU).
Noha a Harman nem gyárt csipeket, a Toyotával megkötött hosszútávú beszállítói szerződése alapján köteles garantálni, hogy legalább négy hónapra előre elegendő félvezetővel rendelkezik digitális termékei előállításához. A félvezetők is szerepelnek ugyanis
a japán autógyártó 500 kiemelt alkatrészt tartalmazó listáján, amelyekből biztonságos ellátást követel meg a beszállítóitól.
A tokiói székhelyű konszern egyébként a korábbi – általa kifejlesztett – just-in-time (éppen időben) beszerzési rendszerét a 2011-es fukusimai cunamit követően változtatta meg, amikor drámaian megtapasztalta, hogy például a félvezető-rendelések átfutási ideje túl hosszú ahhoz, hogy egy ilyen pusztító katasztrófa után gyorsan helyreálljon az ellátási lánc. A Toyota tehát jelenlegi kivételes helyzetét annak köszönheti, hogy a sokk hatására nem habozott lecserélni azt a beszerzési rendszert, aminek korábbi sikereit köszönhette.
A Toyota Reuters által szintén megkeresett mérnökei szerint azonban van a cégnek még egy nagy előnye a vetélytársaival szemben, mégpedig az, hogy a csipekkel kapcsolatos minden technológiát mélységében is értenek a szakemberei, azaz a beszállított alkatrészek számukra nem csupán egy fekete dobozt jelentenek.
A csiphiány kapcsán amúgy a legújabb információkat az idei várakozásait tegnap publikáló, német Continental autó-alkatrész beszállító szolgáltatta. A cég szerint az első negyedévben nagyon nagy, a másodikban már lassan csökkenő hatással lesz a jelenség a termelésükre, de bizonyos területeken egész évben érzékelhető lesz. Szintén friss hír, hogy a Tesla a Model 3-as és Model Y autóira is két hónappal növelte a szállítási határidőt, míg a GM három észak-amerikai üzemében is április közepéig meghosszabbította a gyártás felfüggesztését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.