Minimális korrekciók mellett szinte megállás nélkül emelkedik az acéltermékek jegyzésára az árupiacokon. A Chicagói Árutőzsdén kereskedett, melegen hengerelt acéláru júniusi szállítására jelenleg 1600–1700 dollár közti tonnánkénti áron lehet szerződést kötni, miközben az év 840 dolláron indult. A MetalMiner szakportál tegnapi piaci körképe szerint hasonlók a folyamatok Európában is, itt sincs jele az áremelkedés lassulásának, mivel az elsősorban az Egyesült Államokban és Európában csúcsra járó acélkereslet továbbra is meghaladja a kínálatot.
A negyedik negyedéves szállításra májusban még 1000 euró körüli áron lehetett szerződni, júniusra ez pillanatok alatt felszökött 1120-1130 euróra
– mondta a MetalMinernek egy árupiaci üzletkötő, aki a kereslet brutális megugrását az autó- és építőipar megrendeléseivel magyarázta. A szakértők szerint az árak a következő két hónapban tovább emelkedhetnek, most korlátlan mennyiségű acélterméket lehet eladni. Megállást a raliban talán augusztus hozhat, amikor számos termelővállalat üzemszünetet tart.
Az autógyártás valóban lendületben van, az Európai Autógyártók Szövetségének legutolsó adatai szerint áprilisban az Európai Unió tagállamaiban az új személyautók regisztrációjának száma a tavalyi 270 ezres történelmi mélypontról 862 ezerre nőtt, bár még így is 300 ezerrel elmaradt a 2019. áprilisitól.
Gondban vannak a beszerzők a német építőipari cégeknél, gyakran késve érkeznek a szükséges alapanyagok, egyes acélárukból pedig hiányt tapasztalnak.
Az Ifo kutatóintézet közölte, hogy az építőipari vállalatok 44 százalékának okoz gondot időben beszerezni az építőanyagokat. Áprilisban 24, márciusban csupán 5,6 százalék volt az ilyen vállalatok aránya.
Ebben a piaci környezetben nem megy rosszul az acélgyártóknak.
Európa vezető gyártójának, a luxemburgi székhelyű ArcelorMittalnak a részvényeit 38 százalékkal jegyzik magasabban, mint az év elején, 31 százalékkal drágultak a kínai állami tulajdonú China Baowu leányvállalatának, a sanghaji tőzsdén jegyzett Baushan Iron & Steelnek a papírjai. Kiváló ötlet volt idén acélrészvénybe fektetni Japánban is, a Nippon Steel részvényeit 51 százalékkal drágította a piaci egyensúly kibillenése. Indiában még ennél is extrémebb a keresleti piac hatása az acélgyártók árfolyamára, a Tata Steel részvényesei csak idén már 74 százalékos hozamot tehettek zsebre.
Az acélgyártás alapanyaga is drágult, az irányadó vasérc árutőzsdei ára 36 százalékkal magasabb, mint az év elején.
Ez komoly fejfájást okozott Pekingben is, ahol az erős belföldi keresletet nagyobb behozatallal igyekeznek csillapítani. A Hellenic Shipping News beszámolója szerint a múlt hónapban majdnem 90 millió tonna vasérc érkezett Kína kikötőibe az áprilisi 87,5 millió tonna után. Ez a mennyiség megközelíti azt, amit a kínai acélgyárakban előállítanak:
áprilisban rekordra, 97,85 millió tonnára ugrott a belföldi termelés.
A növekvő kereslet mögött nemcsak a világ második gazdaságának gyors talpra állása lehet, hanem az építőipart, az infrastrukturális beruházásokat és a feldolgozóipart ösztönző intézkedések is. A benchmark nyersacél tőzsdei áremelkedését csak ideig-óráig tompították a május 27-i kínai hatósági intézkedések, vagyis a kereskedési költségek emelése, valamint egyéb árszabályozó intézkedések belengetése.
Az alapanyagok gyors áremelkedése miatt folytatódott a termelői árak szárnyalása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.