Felgyorsítja az elektromos átállást a Honda, ezúttal a motorkerékpárjainál. A japán járműgyártó a következő három év során több mint tíz vadonatúj, elektromos hajtású motort dob a piacra világszerte.
Sürgeti is az idő, mert a paletta frissítése és bővítése, ezzel párhuzamosan a villanyos hajtás elterjesztése mindenképp szükséges ahhoz, hogy betarthassa a vállalását, és 2040-re elérje a motorok területén a szén-dioxid-semlegességet. Tegyük hozzá, hogy vállalati szinten már kevésbé sietnek, hiszen az autógyártást is beszámítva csak 2050-re tervezik a zéróemissziós cél elérését.
A Honda a globális motorkerékpár- és robogóeladások terén világelsőnek számít,
ám az erőltetett átállással akár gyengülhetnek is a pozíciói,
természetesen a kínai gyártók előretörése révén. Szembesülnie kell ugyanis a keresleti oldal gyengülésével, mivel a motorkerékpárjait a legnagyobb mennyiségben a fejlődő országokban vásárolják.
Ott pedig a benzinesnél jóval többe kerülő és a nagyobb súly miatt a földutakon nehezebben használható motorok iránti kereslet látványosan megcsappanhat. Megfizethetetlenné válhat a márka, ha nem segítik kormányzati ösztönzőkkel az e-motorok elterjedését. No meg a töltőhálózat kiépítését. Igaz, üzleti felhasználásnál ehhez csak a telephelyeken van szükség.
A Honda e-motoros flottája segíti a japán, a vietnámi és a thaiföldi posta munkáját, ezeket a motorokat gyorsan és egyszerűen kicserélhető akkukkal szerelik fel, hogy minél kevesebb munkaidő vesszen kárba a töltögetéssel. 2024-től három nagy teljesítményű hobbimotorral is színesítik a kínálatukat. Ez lesz a FUN EV széria, amelyhez egy gyerekeknek szánt Kids Fun EV modell is csatlakozik.
A 2022-es (idén márciussal zárult) üzleti évében 17 millió motorkerékpárt értékesítő
Honda a következő öt évben évi legalább egymillió elektromos motor eladását tűzte ki célul,
ez a mennyiség 2030-ban már elérheti a 3,5 millió darabot, ami a társaság teljes termelésének 15 százalékát tenné ki. Azaz az átállás tempója veretesnek nem igazán nevezhető, igaz, erre a benzingőzhöz és a sokszor agyatlan brummogtatáshoz szokott motoros közönség nagy része nem is vágyik.
A folyamatot egyelőre a technológiai fejlesztések is lassítják, a Honda valamennyi utóbb tervezett e-bike-ját azzal az új generációs szilárdtest-akkumulátorral szerelné fel, amelyen még dolgoznak a mérnökök.
A Hondának egyébként
a későbbiekben sem áll szándékában leállni a belső égésű motorok gyártásával,
inkább a károsanyag-kibocsátásukat igyekszik leszorítani, továbbá a szintetikus úton előállított hajtóanyag használatára próbálja felkészíteni a következő évtized kétkerekű modelljeit. Az sem lesz sokkal olcsóbb. A társaság Brazíliában már forgalmaz a környezetet kevésbé károsító etanol-benzin üzemanyagra optimalizált motorokat, s jövő évtől egyik legnagyobb piacán, Indiában is megjelenik ezekkel.
A tisztán etanolt elégető motorokon is folyamatosan dolgoznak. Az akkumulátorok egységesítésére alapozva cseretelep-hálózatot építenek ki a legnagyobb felvevőpiacaikon, Kínában, Japánban, Indonéziában és Indiában.
Mindenesetre a szabad motorozás élményét megpróbálják összeegyeztetni a klímavédelmi követelményekkel, ami nem lesz kompromisszumoktól mentes próbálkozás.
Ahogy nem volt az a Harley-Davidson számára sem, ám
az amerikai társaságnál már bő két éve kaphatók a nagy teljesítményű elektromos motorok,
amelyek a LiveWire almárkához tartoznak. Harmincezer dolláros induló áruk amerikai szemmel is húzósnak bizonyult, mire a Harley újított, és a LiveWire One modellel alább adta (az árat), ez a vas már 20 ezer dollárért is hazavihető.
A LiveWire-t, azaz az elektromos üzletágat a Harley egy üres tőzsdei társaság (SPAC) közvetítésével a tőzsdére akarja vinni, ezt tavaly decemberben jelentették be, de azóta
nem érkeztek hírek az 1,77 milliárd dolláros tranzakcióról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.