Enyhe visszaesésre számít a Bentley jövőre, mivel a pandémia miatt elrendelt kínai lezárások csökkentették új megrendeléseit – értesült a Volkswagen csoporthoz tartozó luxusautógyártó vezérigazgatójától a Reuters.

Fotó: Ben Stansall / AFP

Adrian Hallmark hozzáfűzte, a lassulás nem túl nagy, érthető, hogy a Bentley kínai megrendeléseinek zömét nagyvárosokban, például Pekingben és Sanghajban, a karanténidőszak alatt nem az új Bentley beszerzése volt a módosabb helyiek legnagyobb gondja.

Nem beszélhetünk markáns visszaesésről, hiszen 2023-as megrendelési naptárunk több mint fele már betelt

– mondta Hallmark a Bentley angliai Crewe-ban található központjában.

A Bentley idén mintegy 15 ezer autót gyárt, és a crewe-i gyár maximális kapacitáson pörög. Ráadásul az elmúlt négy évben nagy fordulatot hajtott végre a cég, a költségeket úgy kurtította meg több mint 25 százalékkal, hogy közben az eladásokat 40 százalékkal növelte.

Hallmark szerint amúgy a Bentley valószínűleg nem lép a börzére, azaz nem követi a Porsche sikeresnek bizonyult példáját.

Mint ismert, a sportkocsigyártó szeptember végén debütált a frankfurti parketten, a héten pedig kiderült, hamarosan a német tőzsdei cégek elitklubjához, a DAX-hoz is csatlakozhat.

A Bentley a gyártásban egyre inkább az egyedi jellegre összpontosít, a kézzel varrott bőrtől kezdve a diófából és – a csak Hawaiin növő – koafából készülő burkolatokig, ám előszeretettel használják fel az angliai lápokból kihalászott ötezer éves fákat, és különös gondot fordítanak a felületkezelésre is.

Így aztán nem csoda, hogy a vállalat a Bentley-k átlagos nettó eladási árát idén 30 százalékkal, 220 ezer euróra emelte.

A menedzsment 2026-ra tervezi első teljesen elektromos járművét, azt követően pedig 2030-ig minden évben piacra dob egy-egy új villanyhajtású modellt, egy komplett palettát létrehozva.

A társaság kínai eladási nehézségei nem egyedülállóak, némiképp az egész Volkswagen csoport hasonló problémákkal küzd, hiszen 

a legnépszerűbb külföldi gyártónak számító VW piaci részaránya idén 16 százalékra zsugorodott a 2019-es 20 százalékról.

Az új kínai márkák – BYD, Geely, Dongfeng, Xpeng, Nio, Li Auto – népszerűsödése persze nem csupán a VW-nek okoz gondot, csakhogy a német konszern támaszkodik a leginkább a hatalmas ország piacára, összes újautó-értékesítése 37 százaléka és a teljes profit 15 százaléka innen származik.

A VW másik kihívója a kínai piacon a sanghaji Gigafactoryból az e-autókat folyamatosan ontó Tesla ugyan csupán 2,2 százalékos piaci részesedéssel bír a Jato Dynamics piacelemző cég szerint, azonban a villanyautók piacán 11,6 százaléka van a VW 3,5 százalékával szemben.

Idén eddig összesen 114 ezer e-autót adott el a VW, miközben a Warren Buffettet is részvényesei között tudó BYD közel 580 ezret,

de ebben, a jövő szempontjából legfontosabbnak tartott szegmensben a wolfsburgiakat megelőzte a Geely és a Dongfeng is.

A VW komolyan veszi a negatív kínai fejleményeket, hiszen több mint negyven gyára van már a kontinensnyi országban, s emellett a Rhodium elemzői szerint tavaly is a wolfsburgiak voltak a legnagyobb beruházók Kínában, és nemcsak az autóiparban. Idén az Audi is elkezd egy 150 ezer e-autó gyártására méretezett új üzemet építeni Csangcsunban.

 

 

Emellett Herbert Diess, a konszern idén leköszönt vezére augusztusban totálisan át is szervezte kínai részleget. Ralf Brandstattert, a VW márkaigazgatóját kinevezve az élére.

Brandstatter azóta új igazgatótanácsot állított össze, amely mostantól a VW, az Audi és a szoftverrészleg kínai vezetőit foglalja magában, és elindította egy új fejlesztési központ létrehozását is.

A lassú évkezdet után a holding kínai eladásai a harmadik negyedévben már 26 százalékkal nőttek. Az ID.4 és más elektromos modellek, például az Audi Q4 e-tron eladásai is nőttek, de még mindig elmaradnak a riválisokétól.

Elemzők szerint a problémák 

a kínai piac ismeretének hiányából is fakadnak, amin valóban segíthet a helyiek bevonása az irányító testületbe,

hiszen a cégvezetés korábban nem ismerte fel, milyen fontos a pekingi és sanghaji tehetős fiatalok számára például az, hogy a legújabb kütyükkel szereljék fel a modelleket. Az ID.4 pedig egyszerűen túl nagynak bizonyult a zsúfolt kínai utakra.

Késlelteti elektromosautó-projektjét a Volkswagen

A Volkswagen Trinity nevű elektromos szedánja 2030 környékén jelenhet meg, mivel nem készült el az új szoftver. A késés többéves az eredeti, 2026-os dátumhoz képest.