Idén március elsején lezajlott a Tesla először megrendezett befektetői napja, amit a részvényesek izgatottan vártak. Az eseményen a menedzsment bemutatta a Tesla jövőbeni terveit, amelyek azonban elmaradtak az esemény előtt beharangozott ígéretektől.
A négy óra hosszú előadás a világ fenntartható energiára való átállásáról és a cég gyártási hatékonyságáról szólt. A befektetői nap zárásaként a cég vezérigazgatója, Elon Musk és a menedzsment lépett a színpadra, és megerősítették a híresztelést, amely szerint Mexikóban épül a Tesla legújabb gigagyára.
Azonban csalódást okozó hírként azt is közölték, hogy nem engednek bepillantást a következő generációs autó terveibe. A Tesla ugyanis egy új generációs modellt ígért, amellyel „extrém méretekig” növekedne a cég.
Erre a hírre a vállalat árfolyama 7,7 százalékos esést szenvedett el, a piaci kapitalizációja ezzel körülbelül 50 milliárd dollárral csökkent. Az ígéretek szerint az új autó gyártási költsége 50 százalékkal lesz alacsonyabb, a cég innovatív gyártási technológiájának köszönhetően.
A Tesla menedzsmentjének tervei szerint a 2023-as pénzügyi évben 1,8 millió darab autót terveznek gyártani, a volument 20 millióra növelnék 2030-ig. Abból kiindulva, hogy a cég körülbelül 1,3 millió autót értékesített 2022-ben, 40 százalékos éves növekedést kell produkálnia az autóeladásokban ahhoz, hogy 2030-ra elérje a tervezett mennyiséget.
Tekintve, hogy a Tesla az elmúlt hat évben szintén 40 százalékos éves növekedést ért el, valamint figyelembe véve azt, hogy a cég méretének növekedésével arányosan csökken a növekedés üteme, a menedzsment 20 milliós értékesítési célja véleményem szerint túlzó.
A Teslának a múltban gyakorlatilag folyamatos versenyelőnye volt az elektromosautó-gyártás terén, ám mára már megfigyelhető a versenytársak piacirészesedés-szerzése is. A Tesla árazását megvizsgálva igen érdekes jelenségeket figyelhetünk meg. A cég piaci kapitalizációja 2022 elején meghaladta az 1200 milliárd dollárt, és a világ egyik legértékesebb vállalatának számított. Tavaly decemberre azonban kapitalizációja 340 milliárd dollárra csökkent, tehát elvesztette a cégérték 72 százalékát.
Idén a Tesla árfolyama kifejezetten jól teljesít, hiszen a decemberi mélypontról majdnem duplázódott. Véleményem szerint azonban a jelenlegi árfolyamon a vállalat túlárazott, így elsősorban a kockázattűrő befektetőknek érdemes figyelemmel kísérniük az elektromosautó-gyártó jövőjét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.