A kínai CATL és a thaiföldi állami olajcég Arun Plus nevű leányvállalata közösen építenek egy elektromos autókat kiszolgáló akkumulátorgyárat Thaiföldön. A 3,6 milliárd bát (mintegy 35,6 milliárd forint) értékű beruházással épülő üzem 2024 végén kezdi meg a termelést. A létesítmény kezdeti kapacitása évi 6 gigawattóra lesz, amit a szükség szerint 20 gigawattra bővítenek. Összehasonlításképpen: ez jóval elmarad a CATL 100 gigawattos debreceni gyárától, de felülmúlja a kínai vállalat Németországban épült, 14 gigawattos üzemének a kapacitását. 

CHINA-FUJIAN-E-VEHICLE BATTERY-REVEALING (CN)
(220624) -- NINGDE, June 24, 2022 (Xinhua) -- Aerial photo taken on June 24, 2022 shows the building and parts of production base of the Contemporary Amperex Technology Co., Ltd. (CATL) in Ningde, southeast China's Fujian Province. China's leading automotive lithium-ion battery maker, Contemporary Amperex Technology Co., Ltd. (CATL), revealed on Thursday a new battery that provides electric vehicles with a driving range of over 1,000 km on a single charge. (Xinhua/Lin Shanchuan) (Photo by Lin Shanchuan / XINHUA / Xinhua via AFP)
A CATL központja Fucsienben.
Fotó: Lin Szan-csuan / AFP

Az akkuprojekt a legújabb előrelépés Bangkok azon törekvésében, hogy az országot az elektromos járművek egyik gyártási központjává tegye a térségben – írja a Nikkei Asia. Korábban a befektetésösztönző hivatal öt kínai autógyártóval folytatott egyeztetéseket, hogy villanyautó-gyártást hozzanak az országba: a tisztségviselők a Geely, a BYD, a Chongqing Changan Automobile, a JAC Motors és a Jiangling Motors képviselőivel tárgyaltak, miközben a Geat Wall Motor már jelen van Thaiföldön. 

Az állami olajcég, a PPT pedig pedig azért hozta létre Arun Plus nevű leányvállalatát, hogy diverzifikálja üzleti tevékenységét, leválva a fosszilis energiahordozóktól. A kínai vállalatok egyébként egyre több esetben ruháznak be külföldön, legutóbb az derült ki, hogy a Hithium Energy Storage Technology és a Growatt New Energy hatalmas beruházást tervez Vietnámban. 

Ehhez kapcsolódik, hogy világszerte egyre több helyen épülnek akkumulátorgyárak, az amerikai Georgia államban az LG és a Hyundai tervez közös üzemet, míg Franciaországban júniusban kezdődik a termelés a Automotive Cell Company (ACC) létesítményében. 

Az ACC a TotalEnergies olaj- és gázkonszern, a francia-olasz-amerikai autóipari óriás, a Stellantis és a német Mercedes-Benz közös leányvállalata. A svéd Northvolt Észak-Németországban építkezik, az indiai Tata Motors pedig a délnyugat-angliai Somerset megyében fontolgatja egy gyár felépítését. A kínai Sunwoda valószínűleg hazánkban hozza létre az európai bázisát, valamint a Fejér megyei Iváncsán is épül egy üzem. A világ akkumulátorgyártását ázsiai cégek uralják: tavaly a piac 56 százalékát kínai, 26 százalékát dél-koreai, 10 százalékát japán vállalatok adták, a maradék 8 százalékon osztoztak a többiek.

Merészet húzott Chile a lítiumbányászat államosításával

A lítium az új évezred egyik stratégiai féme lett, az akkumulátorgyártás nélkülözhetetlen elemeként egyre nagyobb figyelem övezi. Azzal, hogy Chile államosítja globális jelentőségű lítiumiparát, egyben technológiaváltás is érkezhet: a zárt rendszerű közvetlen lítiumkinyerés – egyelőre nem piacérett – módszerével kiszoríthatja a természeti erőforrásokat kizsákmányoló jelenlegi medencés-párologtatós technikát.