A vezető kajafutár cégek az európai és amerikai tőzsdéken már több mint 20 milliárd dollárnyi működési veszteséget halmoztak fel, mióta megjelentek a tőzsdéken.
A koronavírus-járvány idején az egekbe törő árfolyamok is földet értek időközben, ahogy a befektetők kezdenek ráunni a veszteségek finanszírozására. A Financial Times a szektor négy legnagyobb, amerikai és európai piacokon jegyzett vállalatát, a Deliveroot, a Just Eat Takeawyt, a Delivery Herót és a DoorDasht vizsgálta, melyek hasonló üzleti modellt követtek.
A növekedés érdekében felhalmozott veszteségek után azonban mára a befektetők szeretnék azt látni, hogy a cégek képesek nyereséges működésre is, ám az iparági tanácsadó Delivery World számításai szerint a cégek együttesen 20,3 milliárd dollárnyi működési veszteséget halmoztak fel. Ebben benne vannak a felvásárlások utáni leírások – amikor kiderül, hogy a megvett célpontot túlságosan drágán vették meg – és a dolgozóknak részvényben nyújtott juttatások is.
A számításokban nem szerepel az Uber kajakiszállító részlege, az Uber Eats, miután a cég nem bontotta szektorokra az eredményeit, ám története során 2023-ban számolt be először működési nyereségről.
Az úgynevezett haknigazdaság cégeit a kockázati tőkealapok előszeretettel finanszírozták a monopóliumok kiépítésének reményében, ám az emelkedő kamatszintek mellett ma már szeretnék, ha a cégek képesek lennének nyereséget termelni. Azonban azok működési költségei, ideértve a marketingcélú kiadásokat is, továbbra is magasak, miközben a világ számos pontján a hatóságok vizsgálódnak a vállalatok munkaügyi modellje miatt.
Ha a futárok megkapják az alkalmazotti státuszt, és ezzel az online platformok kiadásai nőnek, sokak szerint a fogyasztók nem lesznek hajlandók megfizetni a kiszállítás valódi költségeit,
amelyek az elmúlt években is csak azért lehettek alacsonyak, mert a befektetők azt támogatták a növekedés érdekében.
Az árak emelésével némileg javult a cégek helyzete, így elképzelhető, hogy a futárcégek úgynevezett szabad cash flow-ja éves szinten pozitív tartományba fordul. A befektetők fókusza a különböző költségekkel nem számoló EBITDA-mutatóról került át a pénzáramlás alakulására, mondván, a kamatokkal, értékcsökkentéssel és adózással nem számoló mutató sok visszatérő költséget nem vett figyelembe.
Más elemzők szerint a működési eredmények mutatják a legpontosabb képet ezekről a cégekről, mert minimalizálják a számviteli trükköket és más, nem működési hatásokat.
Azonban az, hogy a jelentős áremelések ellenére a fogyasztók nem fordultak el a cégektől, pozitív jövőt jelez a szektor számára.
Ezt az iparági konszolidáció is segítheti, amelynek keretében a cégek kilépnek azokról a piacokról, ahol nem tudtak domináns szerepet kiharcolni maguknak.
Ugyanakkor az Egyesült Államokra fókuszáló DoorDash új piacokra is betörne, miközben a Delivery Hero májusban jelentette be, hogy megválik tajvani érdekeltségétől, januárban pedig eladta kisebbségi részesedését a Deliverooban.
A felvásárlások sorával megvalósított terjeszkedés ugyancsak nyomot hagyott a cégek mérlegében, hiszen azokon később jelentős leírásokat kellett a vállalatoknak végrehajtaniuk, miután kiderült, hogy túlságosan sokat fizettek a célpontokért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.