BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ezért emelik az árat az ételfutár cégek: brutális veszteségekkel működtek az elmúlt években

A vállalatok eddig égették a befektetők pénzét, akik azonban kezdenek türelmetlenné válni. Azonban nem egyértelmű, hogy az ételfutár cégek képesek lesznek nyereségesen működni.

A vezető kajafutár cégek az európai és amerikai tőzsdéken már több mint 20 milliárd dollárnyi működési veszteséget halmoztak fel, mióta megjelentek a tőzsdéken.

Lieferando, kajafutár, ételfutár
Fotó: AFP

A koronavírus-járvány idején az egekbe törő árfolyamok is földet értek időközben, ahogy a befektetők kezdenek ráunni a veszteségek finanszírozására. A Financial Times a szektor négy legnagyobb, amerikai és európai piacokon jegyzett vállalatát, a Deliveroot, a Just Eat Takeawyt, a Delivery Herót és a DoorDasht vizsgálta, melyek hasonló üzleti modellt követtek.

A növekedés idején nem volt szempont a nyereséges működés

A növekedés érdekében felhalmozott veszteségek után azonban mára a befektetők szeretnék azt látni, hogy a cégek képesek nyereséges működésre is, ám az iparági tanácsadó Delivery World számításai szerint a cégek együttesen 20,3 milliárd dollárnyi működési veszteséget halmoztak fel. Ebben benne vannak a felvásárlások utáni leírások – amikor kiderül, hogy a megvett célpontot túlságosan drágán vették meg – és a dolgozóknak részvényben nyújtott juttatások is.

A számításokban nem szerepel az Uber kajakiszállító részlege, az Uber Eats, miután a cég nem bontotta szektorokra az eredményeit, ám története során 2023-ban számolt be először működési nyereségről.

Az úgynevezett haknigazdaság cégeit a kockázati tőkealapok előszeretettel finanszírozták a monopóliumok kiépítésének reményében, ám az emelkedő kamatszintek mellett ma már szeretnék, ha a cégek képesek lennének nyereséget termelni. Azonban azok működési költségei, ideértve a marketingcélú kiadásokat is, továbbra is magasak, miközben a világ számos pontján a hatóságok vizsgálódnak a vállalatok munkaügyi modellje miatt.

Ha a futárok megkapják az alkalmazotti státuszt, és ezzel az online platformok kiadásai nőnek, sokak szerint a fogyasztók nem lesznek hajlandók megfizetni a kiszállítás valódi költségeit

amelyek az elmúlt években is csak azért lehettek alacsonyak, mert a befektetők azt támogatták a növekedés érdekében.

Egyszer azonban el kell jutni addig, hogy a cégek ne csak vigyék, hozzák is a pénzt

Az árak emelésével némileg javult a cégek helyzete, így elképzelhető, hogy a futárcégek úgynevezett szabad cash flow-ja éves szinten pozitív tartományba fordul. A befektetők fókusza a különböző költségekkel nem számoló EBITDA-mutatóról került át a pénzáramlás alakulására, mondván, a kamatokkal, értékcsökkentéssel és adózással nem számoló mutató sok visszatérő költséget nem vett figyelembe.

Más elemzők szerint a működési eredmények mutatják a legpontosabb képet ezekről a cégekről, mert minimalizálják a számviteli trükköket és más, nem működési hatásokat.

Azonban az, hogy a jelentős áremelések ellenére a fogyasztók nem fordultak el a cégektől, pozitív jövőt jelez a szektor számára. 

Ezt az iparági konszolidáció is segítheti, amelynek keretében a cégek kilépnek azokról a piacokról, ahol nem tudtak domináns szerepet kiharcolni maguknak.

Ugyanakkor az Egyesült Államokra fókuszáló DoorDash új piacokra is betörne, miközben a Delivery Hero májusban jelentette be, hogy megválik tajvani érdekeltségétől, januárban pedig eladta kisebbségi részesedését a Deliverooban.

A felvásárlások sorával megvalósított terjeszkedés ugyancsak nyomot hagyott a cégek mérlegében, hiszen azokon később jelentős leírásokat kellett a vállalatoknak végrehajtaniuk, miután kiderült, hogy túlságosan sokat fizettek a célpontokért.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.