BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Két hét alatt két óriásüzletét bukta el a Google

Kosarat kapott a Google anyacége az izraeli Wiz kiberbiztonsági társaságtól, amelynek megvételéhez 23 milliárd dolláros ajánlata sem volt elég vonzó. Két hete a Google-nek a 25 milliárd dollárt érő HubSpot online marketingcégről kellett lemondania.

Kútba esett az Alphabet történetének legnagyobb felvásárlási kísérlete, az izraeli Wiz kiberbiztonsági startup ugyanis lezárta a tárgyalásokat a Google anyavállalatával, s vélhetően inkább részvényeinek tőzsdei bevezetésével próbálkozik a jövőben, felmelegítve korábbi tervét. Hatalmas, 23 milliárd dolláros üzletről mondtak le az izraeliek. 

Google booth at 2024WAIC in Shanghai, China
Kínaiak ismerkednek a Google fejlesztéseivel a július sanghaji kiállításon /  Fotó: NurPhoto via AFP

A Wiz vezérigazgatója, Assaf Rappaport egy feljegyzésben elismerte, hogy igen nehéz volt nemet mondani egy ekkora ajánlatra, de szerinte a magabiztos és kiválóan felkészült csapatában „több van”, most például az évi egymilliárd dolláros stabil bevétel megcélzásán dolgoznak. 

A Google kikosarazása nem jellemző

A két cég egyébként hivatalosan nem is ismerte el, hogy tárgyalóasztalhoz ültek volna a felvásárlás ügyében, igaz, ezt hasonló esetben mások sem szokták nagy dobra verni.

Az ügylet lefújásának nincsen köze a szektortárs Crowdstrike múlt pénteken kirobbant botrányához, 

amely bankok, repülőterek, légitársaságok és egészségügyi intézmények sorát bénította meg egy balul sikerül szoftverfrissítés következtében, s amelynek hatásait több ügyfelüknél csak most tudják felszámolni. 

A világméretű informatikai galibát okozó Crowdstrike elismerte a felelősségét, de a befektetők már megbüntették érte, a cég részvényárfolyama 30 százalékot zuhant péntek óta és piaci értéke 72 milliárd dollárra zsugorodott.

Wiz 
Collision 2024 in Toronto
Dali Rajic, a Wiz elnök-igazgatója beszélget a júniusi torontói szakkonferencián / Fotó: Anadolu via AFP

Hozzá képest a Wiz a kistestvér szerepét öltheti magára, miközben hasonló felhőalapú kiberbiztonsági megoldásokat kínál, amelyek mesterséges intelligenciával támogatva segítik a vállalatokat a kritikus kockázatok azonosításában és eltávolításában a felhőplatformokon. Botrány viszont nem fűződik a nevéhez.

A megduplázott ár sem hozott sikert

A Reuters július elején kürtölte világgá, hogy az Alphabet előrehaladott tárgyalásokat folytat a Wiz megvásárlásáról nagyjából 23 milliárd dolláros értékelésen. Ez meglepően magas ár ahhoz képest, hogy májusban, zártkörű feltőkésítés keretében a Wiz egymilliárd dollárt szedett össze befektetőktől, akkor még csak 12 milliárd dolláros értékeltség mellett. 

Az Alphabet számára a vételár megduplázása vállalható döntés volt, mivel a felhőszolgáltatók versenyében erős pozícióval rendelkező bevételtermelő egysége,

 a Google Cloud ügyfélkörének bővüléséhez kapóra jött volna a Wiz megszerzése. 

A Google Cloud tavaly 33 milliárd dollár feletti bevétellel zárt, idén ez garantáltan több lesz, csak az első negyedévben 9,6 milliárd dollár csapódott ki a felhőből, s hogy a második negyedév mit hozott, az a keddi amerikai tőzsdezárást követően publikálandó Alphabet gyorsjelentésből fog majd kiderülni.

A HubSpotról is le kellett mondaniuk 

Az Alphabet két héten belül immár a második óriásüzletéről kénytelen lemondani, igaz, a HubSpot online marketingcéggel április óta folytatott tárgyalásait ő tekintette részéről befejezettnek. A megbeszélések nem jutottak el odáig, hogy az Alphabet kötelező érvényű ajánlatot tegyen le az asztalra. 

Daily Life In Dublin During COVID-19 Lockdown
A HubSpot dublini irodájában megritkult a forgalom /  Fotó: NurPhoto via AFP

A kudarc óta a HubSpot árfolyama 17,5 százalékot zuhant, de még így is 24,7 milliárd dolláros a piaci értéke. A HubSpot ügylet bukásához a versenyhatóság felől érkező rosszalló fejcsóválások is hozzájárultak, a technológiai gigászok további növekedését ugyanis már nem nézik jó szemmel az Egyesült Államokban. A HubSpot 

  • mikrovállalkozások, 
  • kisvállalkozások 
  • és középvállalatok 

számára készít marketingszoftvereket. Ügyfelei a szoftverét arra használják, hogy jól kattintható reklámtartalmakat állítsanak elő. Az üzlet azonban nem úgy megy, ahogy azt Yamini Rangan vezérigazgató szeretné, ő májusban az első negyedév számait taglaló elemzői tájékoztatón elismerte, hogy a kereslet gyengült, mivel a kisvállalkozások aggódnak a magas kamatlábak negatív gazdasági hatása miatt, és visszafogják marketingköltéseiket.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.