Minden szükséges engedély és terv készen áll Horvátország történetének eddigi legdrágább útjának az építéséhez, már csak a kivitelező kiválasztása maradt hátra. A dél-dalmáciai Ploce és Dubrovnik közötti 50 kilométeres autópálya két szakaszban épül. Első ízben a Ploče és a Pelješaci híd közti rész készül el 2027-ig, a sztráda ugyanis a hídon keresztül megkerüli az országot kettéválasztó Bosznia-Hercegovinai partszakaszt.
A 2x2 sávos út ezt követően Ston térségében folytatódik egészen a Dubrovniki repülőtérig, ahova a tervek szerint 2029-re ér.
A beruházás becsült költsége kilométerenként 27 millió euró, átszámítva hozzávetőlegesen egy milliárd forint, amit a horvátok uniós forrásokból és hitelből fedeznek.
A magas költségek legfőbb oka a nehéz terepben keresendő, hiszen a számos kisebb nagyobb felüljárón túl egy több mint 3 kilométer hosszú alagút, valamint egy közel azonos hosszúságú híd is épül a Neretva folyón. Az elkészült autópálya a távlati tervek szerint a jövőben tovább haladna Montenegró irányába, a két ország között azonban eddig erről nem történtek magasszintű egyeztetések.
Ezzel párhozamosan hamarosan megkezdődhet a Zágráb-Split autópálya tehermentesítése is. A tervek szerint a horvátok új autópályát építenek Fiume (Rijeka) és Zeng (Senj) között, ahol az új, A7-es sztrádát csatlakoztatják a meglévő Zágráb-Split autóúthoz. A beruházás jelentősen csökkenti majd a forgalmat és ezzel együtt a torlódásokat is a fővárost a két legnagyobb tengerparti várossal összekötő úton, mert így a jövőben a Split és Fiume közti forgalom a rövidebb A7-es útra terelődik. A 73 kilométer hosszú szakasz megépítése a tervek szerint 800 millió euróba kerül és 2030-ig készül el.
Az új utakkal párhozamosan három másik helyen is folynak útépítési munkálatok dél-nyugati szomszédunkban. Ezek közül a legnagyobb volumenű az Isztriai félsziget gyorsforgalmi úthálózatához kapcsolódik. Az úgynevezett Isztriai ipszilon építése már a végéhez közeledik, nemrég a félszigetet Fiumével összekötő 5600 méter hosszú alagút is elkészült és jövő nyáron már a turisták is használatba vehetik. Az említett út félszigeti része szinte már teljesen kész, már csak egy völgyhíd építése maradt hátra, ami a tervek szerint 2027-ig lesz meg. De zajlik pályaépítés Horvátország belső részein is. A tervek szerint jövőre elkészül a földrengés sújtotta Sisakot Zágrábbal összekötő út, és megkezdődtek a földmunkák Pélmonostornál a horvát A5-ös sztráda befejező szakaszán, ami Villány térségében csatlakozik majd a magyar M6-os autópályához. Ha az említett rész megépül, akkor Budapestről egészen a Bosnyák határig vezet majd autópálya, ami a tervek szerint a jövőben délen a most bejelentett Duborvnik-Ploče sztrádához kapcsolódik majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.