Egy friss kutatás szerint 39,7 millió dolgozó, az Európai Unió lakosságának 14 százaléka nem engedhette meg magának az egyheti nyaralást 2022-ben. Ez a szám kétmillióval több, mint egy évvel korábban.
Az Európai Szakszervezeti Konföderáció (ETUC) megbízásából készült felmérés rávilágít az üdülési szegénység egyre növekvő problémájára, különösen a Covidot követő utazási láz árfelhajtó időszakában.
Esther Lynch, az ETUC főtitkára az Euronewsnak elmondta, hogy a pihenés hiánya veszélyes is a munkásokra nézve, pedig fontos a kiégés kezelése is, hogy a dolgozók kipihenten térjenek vissza. Hozzátette, hogy a nyaralás nem luxus, hiszen
a családdal töltött pihenés kulcsfontosságú a munkások fizikai és mentális egészségének a megóvása érdekében, ami a gyerekek számára is értékes tapasztalatokat hozhat.
A helyzet nem azonos persze az összes uniós tagállamban. Az üdülési szegénység Franciaországban nőtt a leginkább, ahol közel ötmillióan nem engedhetik meg maguknak a nyaralást, igaz, arányaiban az uniós átlag alatt áll az ország. Százalékosan pedig Írországban romlott leginkább a helyzet, ahol 4 százalékkal nőtt azok aránya, akik egy olcsó nyaralást sem engedhetnek meg maguknak, az ő arányuk így 14,8 százalék.
Az unióban 13 olyan ország van, ahol a 14,6 százalékos átlagnál többen vannak, akik számára gondot okoz az üdülési szegénység. Az – akár olcsó – nyaralás a román munkavállalók 36 százaléka számára csak álom.
Az Európai Bizottság adatai szerint az európai munkások fele tartja stresszesnek a munkahelyét, a legnagyobb kihívást a munkabiztonság és az egészség jelenti. A bizottság mentális egészségről szóló dokumentuma is kitért arra, hogy mennyire fontos a munkával kapcsolatos stressz mérséklésében a nyaralás.
Az Eurostat adatai szerint 2022-ben az unió népességének 62 százaléka utazott legalább egyszer turisztikai célból, ám ennek a fele rövid ideig tartó és belföldi út volt.
Nemzetközi utazásra a németek költöttek a legtöbbet, 85,2 milliárd eurót, amit Franciaország követ 39,2 milliárd euróval.
Lynch szerint a 20. század egyik nagy társadalmi vívmánya, hogy dolgozók milliói számára vált elérhetővé a nyaralás, ami a munkások egészségét és jólététét is javította.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.