BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagyot nőhet a rezsi a kormány új terve miatt

Jelentős bevételtől esnének el a társasházak, ha nem lehetne a falakra óriásplakátokat elhelyezni. Ez a rezsiköltségek növekedésével járna.

A rezsiköltségek emelkedéséhez vezethet a külterületi reklámpiac újraszabályozása – mondta a Világgazdaságnak Fülöp Szilvia, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) főtitkára. A kormányzat ugyanis a köz- és magánterületen lévő óriásplakátok kihelyezését az önkormányzatok hatáskörébe helyezné. Márpedig az outdoor reklámfelületek igen jelentős része magánterületen, társasházak falain helyezkedik el. Az új szabályozás következtében több háztartás rezsije növekedhetne a közös költséget most még csökkentő bevételi forrás megszűnése miatt.

A letisztult városkép kérdését az MRSZ is fontosnak tartja, de legalább olyan hangsúlyos a közterületi reklámtevékenység piaci, gazdasági, hirdetői és fogyasztói hatása. A közterületi reklámköltés nagysága 2015-ben meghaladta a 15 milliárd forintot, így mintegy 7,7 százalékát tette ki a teljes reklámtortának, ami 194,37 milliárd forint volt.

A reklámszövetség szerint a közterületi reklámpiacba való ilyen mértékű beavatkozás tovább fokozza az elmúlt évek váratlan intézkedései – reklámadó, bónuszszabályozás – nyomán kialakult piaci bizonytalanságot. A magyarországi reklámszakmai szereplők felajánlották, hogy 2016. november 10-ig elkészítik és a kormány rendelkezésére bocsátják azt a szakmai anyagot, amely támogatja a tervezetben meghatározott törvényalkotói törekvéseket.

Országos szinten több mint száz olyan vállalkozás van, amely árbevételének jelentős része közterületi reklámtevékenységből származik. Magyarországon 45 913 nyilvántartott közterületi hirdetőeszköz található – emelte ki a főtitkár. Az is elképzelhető, hogy akár el is tűnhetnének a jelenlegi méretű óriásplakátok, és legfeljebb a közlekedési bútorokon – a tömegközlekedési járművek megállóiban – és a villanyoszlopokon lehetne hirdetéseket elhelyezni.

Az új szabályozás tehát jelentősen átrendezné a kültéri reklámpiacot, és minden szereplőt érzékenyen érintene, Simicska Lajos érdekeltségétől kezdve a német, francia szereplőig. Legkevésbé az utcabútorokon reklámozó cégek szenvednék meg a változást.

Budapesten a 2006-ban 25 évre kötött utcabútor-szerződés alapján 713 darab utasváró – utasvárónként legfeljebb két city light méretű reklámhordozó –, illetve száz city light berendezés kihelyezését vállalta az Intermédia Kft. A szerződést jelenleg a JCDecaux Hungary Zrt. mint jogutód viszi tovább. A city lightok aktuális számát a Fővárosi Önkormányzat nem tudta pontosan megmondani a Világgazdaságnak, mert az utasvárókat és a city light berendezéseket, a tömegközlekedési igényeknek megfelelően, folyamatosan áthelyezik. A reklámhelyekről azonban minden év végén készül elszámolás, 2015-ben az utasvárókban 1008 city light berendezés, önálló city light berendezésből pedig 82 volt kint.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.