A jelenlegi kormányzat meghirdetett és a gyakorlatban egyre inkább érvényesítő alapelve – különösen az energiaszektorban – az állami szerepvállalás határozott erősítése, nemcsak közvetetten, a gazdasági környezettel, jogi eszközökkel és szabályozással, hanem közvetlen tulajdonlással is. Ebben a politikai törekvésben nem másodlagos szerepet játszik a kormány s a szélesebb közvélemény multi- és oroszellenes beállítottsága. A nyélbe ütött tranzakció tehát a politikai célkitűzésnek tökéletesen megfelel. Nagy kérdés persze, hogy egyrészt az állam mindenhatóságának a kiteljesítése kiállja-e a demokrácián alakuló piacgazdaság történelmi próbáját, másrészt az oroszfóbia – különösen az energiaszektor területén – milyen következményekkel járhat például az annyira hangoztatott ellátásbiztonságra és a jövőbeli gazdasági kapcsolatokra. Az oroszok kivásárlása különösen groteszknek tűnik a legfrissebb hírek fényében: a német koalíciós pártok célszerűnek és a német energiaellátás biztonsága szempontjából kívánatosnak ítélik, hogy a Gazprom részesedést szerezzen a német energiaóriás E.Onban. Érdekes, hogy eközben nálunk „a béna kacsa” pozíciójában vergődő orosz részvényes súlyos ellátásbiztonsági kockázatot jelentett, amelynek a megszüntetése a GDP 80 százalékára rúgó adóssággal küzdő ország elsődleges érdekének ítéltetett.
Jó üzlet-e a Mol-részvények vásárlása? Igen, minden jel szerint a Mol perspektivikus befektetésnek ígérkezik, azonban a közgazdasági álmoskönyvek szerint a hitelből történő részvényvásárlás több mint „istenkísértés”. Jelen esetben pedig bármilyen csalafintán oldjuk is meg a mintegy 500 milliárd forint kifizetést, ez az összeg valahol hiányozni fog. Különös tekintettel arra, hogy a második fél évben, majd 2012-ben jelentős összegeket kell törlesztenünk a krízis idején felvett kölcsönökből. A részvények vásárlására fordított összeg miatt valószínűleg újabb külső hitelek felvételére vagy növekvő belső sarc kivetésére kerülhet sor. A közel 2 milliárd eurós többlethitel nem mérsékli az egyébként is nagy kockázati felárakat. Ha az elmúlt évekhez hasonlóan a Mol középtávon – a terjeszkedés tőkeigénye miatt – továbbra sem fizet osztalékot, akkor az üzlet nem igazán javítja a szűkebben vett állam gazdasági-pénzügyi helyzetét, inkább ellenkezőleg. Rövid és középtávon tehát a kivásárlás nem tűnik bomba üzletnek, már csak azért sem, mert a Mol regionális terjeszkedését az állam az 500 milliárd kiadása nélkül is segíthetné. Sőt, ahogyan az OMV korábbi esetében az állami tulajdonlás itthon éppen a legfőbb kifogás volt az osztrák olajvállalat nem teljesen tisztának minősített törekvéseivel szemben, ez megismétlődhet a Mollal is. Az ország adott pénzügyi helyzetében a Mol-részvények vásárlása jelentősen nehezíti az egyébként sem könnyű finanszírozási gondokat, miközben állami többletbevétel magától a tranzakciótól nem igazán várható.
Végezetül gazdaságilag nehéz mit kezdeni az olyan értékeléssel, hogy a tranzakció javítja a kormány rálátását a kőolajszektorra. Egyrészt mert a közvetlen tulajdonosi szereptől függetlenül az államnak minden eszköze megvan a szükséges és valós információk megszerzésére. Másrészt például a gázszektor újraszabályozásához nem volt szükség rálátásra, mert valószínűleg a valós viszonyok ismerete inkább zavarta volna a politikai indíttatású megközelítést. A vitatható gazdaságpolitikai célok „kerül, amibe kerül” típusú teljesítéséhez az értelmezhetetlen jobb rálátáshoz eszközölt 500 milliárdos befektetés a gazdaság adott helyzetében irreálisnak tűnik, az indokoltál nagyobb nemzeti áldozattal jár, miközben súlyos aggodalmakat táplál a hazai olajszektor piaci működését illetően.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.