A devizahitelekkel összefüggésben az elmúlt három évben kialakult súlyos szociális feszültségeket néhányan az igazságszolgáltatás útján kívánták megszüntetni a kormány erős politikai támogatásával úgy, hogy annak számláját a hitelintézetekkel fizettessék meg. A „hibás termékről” szóló teória terjesztőinek bíztatására perek ezrei indultak Magyarországon, bizonyítandó, hogy e szerződések nem devizakölcsönök voltak, jogszabályba és a jóerkölcsbe ütköztek, más ügyletet lepleztek. Végül és legfőbbképpen, ahogyan a kormánynak az Alkotmánybírósághoz intézett kérdése fogalmaz, „az árfolyamkockázatnak kizárólag az adósra hárítását rögzítő ... szerződési feltételt“ tartalmaztak. Ebben az alapkérdésben a Kúria egyértelműen foglalt állást: „a devizaalapú köcsönszerződések olyan szerződések, amelyeknél az adós az adott időszakban irányadó forintkölcsönnél kedvezőbb kamatmérték mellett devizában adósodott el, amiből következően ő viseli az árfolyamváltozás hatásait.” A tartozás devizában áll fenn, annak összegét kell visszafizetni, bármennyi forint is szükséges ennek a devizamennyiségnek a megszerzéséhez. A kölcsön nem forintkölcsön és nem értékállandósági kikötéssel nyújtott forintkölcsön. Az árfolyamkockázatot nem a bank hárítja át egy szerződési feltétellel az adósra, hanem az eleve őt terheli, az kizárólag az ő kockázata. A bank kockázata ezzel szemben az adós nem fizetése. Ez biztosítja a szerződő felek kockázatainak értékegyenlőségét.
Elvi éllel mondta ki a Kúria, hogy „ez a szerződéstípus önmagában az adóst terhelő árfolyamkockázat miatt nem ütközik jogszabályba, nem ütközik nyilvánvalóan a jóerkölcsbe, nem uzsorás szerződés, nem irányul lehetetlen szolgáltatásra és nem színlelt szerződés. A szerződési terheknek a szerződés megkötését követő – előre nem látható – egyoldalú eltolódása az érvénytelenség körében nem értékelhető.” A határozat ezen fordulata már értelmezésre szorulhat, különösen a bírósági szerződésmódosítás körében. Az indokolás megvilágítja majd a tanács érvelését, az azonban bizonyos, hogy a terhek „egyoldalú eltolódása” alatt nem azt érti, hogy az árfolyamváltozás terhe a bankról az adósra hárul, hanem azt teszi egyértelművé, hogy a kedvezőtlen árfolyamváltozás későbbi bekövetkezése nem alapozza meg az érvénytelenséget.
A határozat szerint a tájékoztatásnak ki kellett terjednie az árfolyamváltozás lehetőségére és annak a törlesztőrészletekre gyakorolt hatására. Ebből azonban az is következik, hogy a mérték becslése nem kötelező tartalmi eleme a szerződésnek. A banknak nem kellett tájékoztatást adnia a szerződéskötéskor arról, hogyan alakulhat majd az árfolyam a futamidő alatt.
Gyakorlati szempontból különös jelentősége van annak, hogy a Kúria felhívja az eljáró bíróságokat arra, hogy ha bármely okból egyébként a szerződés részleges vagy teljes érvénytelenségét kellene megállapítani, akkor is a szerződés érvényessé nyilvánítására kell törekedniük, ez szolgálja ugyanis a szerződő felek érdekeit is.
Az egyoldalú szerződésmódosítást lehetővé tevő feltétel tisztességessége kérdésében, jelesül, hogy az mikor felel meg az átláthatóság követelményének a jogegységi tanács nem határozott, döntésével – helyesen – megvárja az Európai Unió Bíróságának a fogyasztóvédelmi uniós irányelv értelmezésére vonatkozó határozatát.
Ez a kérdés alapvetően a kamatmódosításokkal összefüggésben merül fel. Anélkül, hogy a Bíróság álláspontját megelőlegeznénk, le kell szögezni, hogy az egyoldalú kamatmódosítást lehetővé tevő szerződéses kikötéstől nem várható el, hogy az egy egyértelmű algoritmust, számítási képletet tartalmazzon minden olyan tényező tekintetében, amely a hitelező kamatöntését befolyásolja. A Kúria majdani jogértelmezésében aligha tekinthet el attól, hogy a törvényalkotó a Hpt. 2010. januárjában hatályba lépett módosításával, éppen a fogyasztóvédelmi szempontokat erősítve, csak akkor tette lehetővé az egyoldalú módosítást, ha az arra okot adó objektív körülmények tételes meghatározását a szerződés tartalmazza, és a hitelező írásban rögzíti az árazási elveit, egyúttal a felügyeleti hatóságra telepítette a módosítás mértékével és arányosságával kapcsolatos ellenőrzési jogosultságot. A törvényhozó ezzel megszabta az elvárt átláthatóság mélységét is, amely a bírói jogértelmezésnek is határt szab.
A Kúria az egyoldalú kamatemelésről csak elvi éllel és általános érvénnyel határozhat, azt nem szűkítheti le a devizahitelekre. Ha az ilyen szerződési kikötést az átláthatóság hiányára hivatkozva érvénytelennek nyilvánítaná, az vonatkozna mindenféle lakossági és vállalati hitelre. Egy ilyen döntés egyet jelentene a hitelezés megszüntetésével Magyarországon.
Hétfői döntésével a jogállamiság első próbáját kiállta a Kúria. Ennek alapján okkal bízhatunk abban, hogy a ma még nyitva maradt kérdésekben is kizárólag a törvényt tekintik majd irányadónak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.