A közlekedés terén elmondhatjuk, hogy Magyarország már rálépett a digitális evolúció útjára, de a jövőben újabb ugrásszerű változások várhatók: elérkezik az okosközlekedés korszaka, amely az infrastruktúra kapacitását optimálisabban használja ki, emellett új szolgáltatások bevezetésével és a meglévő szolgáltatások színvonalának emelésével növeli az utazások és az áruszállítás költséghatékonyságát, kényelmét és biztonságát.
A digitalizáció a fizikai világnak az adatok virtuális világával való integrációján alapul, amely egyrészt – az adatokból levonható fontos következtetések révén – számos előnyt kínál a társadalom számára, ugyanakkor kihívás elé is állítja a vállalatokat, hiszen csak a digitalizáció aktív résztvevőjeként képesek a hatékonyságuk javítására és versenyképességük megőrzésére. Igaz ez a közlekedési szektorra is, ahol sok más iparágat lekörözve zajlik a villamosítás, az automatizálás és a digitalizáció.
Ha a közlekedés evolúcióját tekintjük, a modern kori közlekedés kiindulópontja az egyéni közlekedés, amely hagyományos üzemanyagokat használ, és viszonylag alacsony intelligenciájú műszaki megoldásokon alapszik. Magyarország már a második lépcsőfokra lépett, mivel a tömegközlekedés jelentős, az egyéni mobilitás a hagyományos üzemanyagokról alternatívra vált, és terjed a gyalogos- és kerékpárosbarát városi infrastruktúra. Gondoljunk csak a közelmúltbeli villamosított nagyvasúti, metró- vagy villamosfejlesztésekre! A közúton is teret nyer az e-mobilitás. Budapesten vezető nélküli metrószerelvények járnak, digitális fizetési módokat vezetnek be a jegyvásárlásra és a parkolásra. De vannak még tartalékok, hiszen európai példák mutatják, hogy a korszerű vasút-automatizálási megoldásokkal a vasúti kapacitást 30 százalékkal, a forgalomirányítás fejlesztésével a közúti forgalom sűrűségét 20 százalékkal lehet növelni, és ezáltal jelentős költségmegtakarítást, nagyobb járatbiztonságot, rövidebb utazási időt érhetünk el. A digitális megoldások kényelmesebbé, élménydúsabbá teszik az utazást, ami a vasúti személyszállítás továbbfejlesztésének kulcstényezője, mivel az utazás komfortja talán még fontosabb, mint néhány perc menetidő-rövidülés.
A digitalizáció útján azonban további lépéseket kell tennünk, a legfontosabbakat öt pontban lehet összefoglalni.
Először is teljes körű konnektivitást kell teremteni, amivel ideális esetben minden, mindenhol és bármikor kommunikációképes lesz, legyen az utas, jármű, az infrastruktúra része vagy a közlekedési rendszer bármelyik eleme.
Másodszor, a digitalizáció álljon a felhasználók szolgálatába, például csökkentse a járműveken a zsúfoltságot, segítse a személyautók parkolását, tegye elkerülhetővé a közlekedési dugókat.
Harmadszor, növelje a gazdaságosságot, legyen az a meglévő közlekedési infrastruktúra áteresztőképessége, a közlekedési eszközök karbantartási rendszere vagy a gépek, berendezések megbízhatóbb üzemeltetése.
Negyedszer, használjuk a digitalizációs megoldásokat a vasút versenyképességének növelésére más közlekedési módozatokkal szemben, illetve azokat jobban integrálva a különféle távolsági és városi vasúti rendszerekkel.
Végül, de nem utolsósorban a hazai és az európai politikának a digitalizációt támogató környezetet kell teremtenie, például az oktatással, megfelelő szabványok bevezetésével és a finanszírozási lehetőségek biztosításával. A Hungrail vasút-digitalizációval foglalkozó munkacsoportja segíteni fogja, hogy ezek a fejlesztések minél hamarabb megvalósuljanak Magyarországon, és a hazai vasúthálózat a közlekedés evolúciójának következő szakaszába léphessen. Büszkék vagyunk arra, hogy úttörő jelleggel, a több tucat gazdasági szektor közül másodikként alkottuk meg saját digitalizációs stratégiánkat a kormányzat, a V4-országok és az Európai Unió programjaival szoros összhangban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.