Mit kíván a magyar nemzet? – ezt a kérdés többször felidézik majd a közelgő nemzeti ünnep alkalmával. A március 15-ét megelőző napok egyikén – a kormányzat új szakképzési stratégiájának körvonalait ismerve – úgy módosítanám a kérdést, hogy mit kíván a mai kor kihívásaira is felelve a magyar patrióta gazdaságpolitika a szakképzés vonatkozásában.
Vagyis milyen szakképzés lenne megfelelő ma (és holnap) az ország további gyarapodásához?
A kérdés nem véletlenül került ismét a kormány és, az Innovációs és Technológiai Minisztérium asztalára, ahogyan a róla szóló viták sem esetlegesek. Összetett jelenségről van szó, nem lehetünk közömbösek ezzel kapcsolatban. A legjobb lehetőség megteremtése pedig közös érdek, valóságos nemzeti cél.
Először is aláhúznám a szakképzés fontosságát minden szinten és minden formában – a kétkezi munkát végző embertől a tervezőmérnökig, az egyetemi tanárig, a feltalálóig. Minden szint munkája elengedhetetlenül fontos ahhoz, hogy létrejöjjön valami új építmény, alkotás, amely minket szolgál. A szakképzés minőségét ennek a célnak kell alárendelni, miközben tekintettel kell lenni a gazdaság, a társadalom teherbírására és a felnövekvő nemzedékek igényeire.
A kormány jól látja, hogy hiány van jól képzett szakemberekből, a saját tapasztalatainkból tudjuk, hogy égető mérnökhiány alakult ki az elmúlt évtizedekben. Egy társadalom számára a műszaki-természettudományos képzés az egyik legfontosabb befektetés, mégpedig megfelelő követelményszintek alapján.
A mérnöktársadalom alapvető érdeke a képzés minősége: a mérnökképzésben sajnos a felsőoktatási intézmények sajátos kényszer alatt állnak, ez a kényszer a mennyiségi és nem a minőségi képzés irányába hat. Bizony mi, mérnökök is keveset tudunk arról, hogy valamely mérnökdiploma mögött valójában milyen tudás rejlik. Ez komoly fejtörést okoz, mintha ciklikusan újrakezdődne a mérnökképzésről a gondolkodás, majd mindig elakad valahol. Az egy helyben járás és a visszalépés idővel károkat okoz, és erodálja hivatásunk presztízsét, amelyet épp a jövő miatt szükséges oltalmaznunk.
A fiataloknak látniuk kell, hogy a műszaki terület egész életre szóló megélhetést nyújt. Biztos talajt a változó mindennapokban, mert műszaki szakember és szaktudás nélkül nincs élet, nincs ipar, nincs gazdaság és nincs fejlődés.
Helyes a cél tehát, hogy középszinten már olyan iskolarendszer működjön, amely szakmai képzettséget ad a fiataloknak, és amely a későbbiekben alkalmas a magasabb képzettség eléréséhez, az új ismeretek gond nélküli elsajátításához is. Ehhez járható út lehet az, hogy egy új stratégiai gondolkodás keretében a kormányzat mintegy visszaállítja jogaiba a szakmunkásképzőt és a technikumot – szabad utat hagyva a magasabb képzettséget adó egyetemi oktatás eléréséhez. A technikumot választók tehát nem kerülnének hátrányba a gimnáziumok diákjaival szemben, szorgalmuk később, az egyetemi tanulmányok során megtérülne.
Az állami szakképző intézményrendszer megújítása biztató tervnek látszik, hiszen nemcsak szembesített minket a munkaerőhiány egy régi és súlyosbodó problémájával, hanem javaslatot is ad a megoldásra. A kormány terve új életpályamodell kialakításáról is szól, amely hosszú távú tervezést és bérfelzárkóztatást is jelent. Erre is megérett az idő, hiszen a munkaerő-elvándorlás megakadályozásának, vagyis a jó munkaerő megtartásának – a szakmai presztízs növelése mellett – ez az egyik hatásos, jó lehetőséget kínáló módja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.